دلیل توقف مذاکرات ژنو از نگاه عضو هیأت سوری

دلیل توقف مذاکرات ژنو از نگاه عضو هیأت سوری
شنبه 26 بهمن 1392 - 17:21

مذاکره کننده ارشد هیات سوری در ژنو تاکید کرد، دولت سوریه پیش از توافق درباره مساله مبارزه با تروریسم، گفتگو درباره هیچ موضوع دیگری را نخواهد پذیرفت.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، بشار الجعفری در نشست خبری در ژنو خاطرنشان کرد: هیات دولت سوریه در ابتدای جلسه امروز با دستور کار پیشنهادی اخضر ابراهیمی موافقت کرد در حالی که طرف مقابل تصور می کرد ما با این دستور کار موافقت نخواهیم کرد.

الجعفری افزود: ما تاکید کردیم که ابتدا درباره بند اول مذاکرات یعنی توقف خشونت ها و مبارزه با تروریسم به توافق و نتیجه نهایی برسیم و سپس به سراغ دیگر بندها برویم. طرف مقابل می خواهد تعامل صوری و حاشیه ای با موضوع مبارزه با تروریسم داشته باشد.

مذاکره‌کننده ارشد هیات سوری در ژنو، خطاب به ملت سوریه گفت: از هیچ تلاشی برای پایان دادن به بحران فروگذار نخواهیم کرد.

وی با بیان این که طرف مقابل مستقل نیست، افزود: آنها در نخستین جلسه از مذاکرات مدعی شده بودند که در سوریه تروریسم وجود ندارد. این سخنان آنها برای همه غافلگیر کننده بود و اخضر ابراهیمی توانست آنها را راضی کند که درباره مبارزه با تروریسم سخن بگویند.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: اختلافات زمانی آغاز شد که طرف مقابل تفسیر خاص خود را از دستور کار مذاکرات مطرح کرد. ما انتظار داشتیم طرف مقابل به صورت علنی پایبندی خود را به مبارزه با تروریستی اعلام کند و آن را مساله حاشیه ای نداند. هیات ائتلاف توانایی متوقف کردن تروریسم در سوریه را ندارد.

مذاکرات بحران سوریه که با حضور نمایندگانی از دولت و هیأت ائتلاف مخالفان سوری خارج نشین، در ژنو در جریان بود، امروز، جمعه، (26 بهمن ماه) دقایقی پس از شروع خاتمه یافت و مسوولان سوری دلیل آن را تفسیر به رای ائتلاف از مفاد مذاکرات ژنو1 و مخالفت با اولویت دادن موضوع مبارزه با تروریسم اعلام کردند.

اولین دور مذاکرات در ماه ژانویه به توافق شکننده‌ای منجر شد که بر اساس آن قرار شد کمک‌های امدادی به شهر حمص برسد و غیرنظامیان تحت محاصره گروه های مسلح از این شهر خارج شوند.

دور دوم مذاکرات صلح ژنو از چهار روز پیش با میانجیگری سازمان ملل در ژنو آغاز شده بود. هدف از مذاکرات ژنو جلب توافق دو طرف درگیر با فراهم کردن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم جنگ زده این کشور و در نهایت، قبول راهی برای پایان دادن به این جنگ است.

گروه های مسلح سه سال پیش بحران سوریه را به این امید آغاز کردند که با ساقط کردن نظام سوریه، قدرت را در این کشور در دست بگیرند و این در حالی است که این درگیری تا کنون بیش از یک صد هزار کشته بر جای گذاشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها