راهبه های صومعه سوری آزاد شدند

راهبه های صومعه سوری آزاد شدند
يکشنبه 18 اسفند 1392 - 18:11

العالم - منابع مختلف سوری و لبنانی عصر امروز از آزادی سیزده راهبه که از آذرماه امسال در شهر معلولا به دست تروریست ها به اسارت درآمده بودند ، خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هنوز جزئیاتی از نحوه آزادی این افراد و انتقال آنان به دمشق گزارش نشده است. 

شهر مسیحی نشین معلولا در سوریه امسال در چند نوبت شاهد درگیری های شدید بود و درشهریور ماه امسال گروههای تروریستی بر آن مسلط شدند ، ولی پس از مدت کوتاهی مجددا به دست نیروهای ارتش سوریه افتاد. در حمله مجدد گروههای تروریستی در آذرماه گذشته آنان 13 راهبه و سه تن از کارکنان صومعه  شهر را به گروگان گرفتند و از آن زمان تلاش برای آزادی آنان آغاز شد. 

افراد مسلح با توسل به زور راهبه ها را از صومعه مار تقلا در بخش مرکزی و قدیمی معلولا خارج و آنان را به شهرک ˈیبرودˈ منتقل کردند.

صومعه مار تقلا یکی از اماکن مذهبی مسیحیان در معلولا است که قدمت و اهمیت مذهبی و تاریخی خاصی برای مسیحیان سوریه و جهان دارد.

تروریست های مسلح همچنین تخریب گسترده ای در معلولا به جای گذاشتند.

دیده بان سوری حقوق بشر و رسانه های لبنان عصر امروز ( یکشنبه ) گزارش کردند که وساطت قطر و لبنان به آزادی 13 راهبه و سه زن همراه آنان که در دیر مارتقلا در شمال دمشق به اسارت درآمده بودند منجر شد.

مقام های رسمی سوریه خبرنگاران را به عزیمت به منطقه جدیده یابوس در مرز لبنان برای گزارش تحویل راهبه ها دعوت کردند؛ اما هنوز گزارشی از رسیدن راهبه ها به این منطقه دریافت نشده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرد که توافق آزادی راهبه ها شامل توافق برای آزادسازی 150 زندانی از زندان های سوریه است. 

درهمین حال برخی گزارش ها که تاکنون از سوی مقام های رسمی تایید نشده است ، از دریافت مبالغی هنگفت توسط تروریست ها برای آزادی راهبه های گروگان حکایت می کند.

خبرگزاری "رویترز" هم به نقل از یک منبع آگاه امنیتی لبنان نوشت: راهبه ها چند روز قبل به شهر عرسال لبنان منتقل شده بودند و پس از آزادی اکنون در مسیر بازگشت به سوریه اند.

لوقا الخوری، اسقف کلیسای روم ارتدکس سوریه، در مصاحبه با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از خبر آزادی راهبه ها گفت: عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه در یبرود آزادی این راهبه ها را تسهیل کرد.

راهبه های آزاد شده قرار است با تامین نیروهای امنیتی لبنان به منطقه مرزی سوریه منتقل شده و از آنجا به دمشق بروند.

راهبه ها پیش از این دریک پیام ویدئوئی از سلامت خود خبر داده بودند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها