ایندیپندنت: آمریکا هزینه کمک به آل‌سعود را می‌پردازد

ایندیپندنت: آمریکا هزینه کمک به آل‌سعود را می‌پردازد
يکشنبه 10 فروردين 1393 - 12:08

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به عربستان تأکید کرد، آمریکا هزینه کمک به آل سعود را می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "ایندیپندنت" روز یکشنبه در مقاله ای به قلم "پاتریک کاکبرن" تحت عنوان "آمریکا هزینه کمک به آل سعود را می پردازد" به روابط آمریکا و عربستان و سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به ریاض پرداخت.

در این مطلب آمده است: اوباما برای تلاش جهت ترمیم روابط به عربستان سفر کرد.
این روزنامه افزود: اختلافات بین عربستان و آمریکا درباره نکاتی اساسی متمرکز است چرا که ریاض از تصمیم واشنگتن برای گفت وگو با ایران و امضای توافقنامه ها با این کشور به ویژه درباره برنامه هسته ای راضی نیست و حمله نکردن آمریکا به سوریه را نمی پذیرد.
کاکبرن نوشت: واشنگتن نیز از حمایت مالی ریاض از گروههای مخالف در سوریه مثل جبهه النصره و گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) احساس رضایت نمی کند.
وی سپس به عجیب بودن ائتلاف آمریکا و عربستان می پردازد و می نویسد: این ائتلاف یک نظام پادشاهی واپسگرا در عربستان و نظامی است که خود را سردمدار جهان دموکراتیک لائیک می داند.
کاکبرن به تصمیمات عربستان برای حمایت از گروههای اسلامگرای تندرو اشاره کرد و افزود که عربستان از سفر سعودیها به سوریه برای پیوستن به جبهه النصره و داعش چشم پوشی کرد به گونه ای که شمار جنگجویان سعودی در آنجا به بیش از 2500 نفر رسید و ریاض سپس اعلام کرد که هریک از آنها که بازگردد، ممکن است تا 20 سال به زندان بیفتد.
کاکبرن سپس با اشاره به انتقاد سایتهای اسلامگرا از خاندان آل سعود اشاره کرد که تصاویر شاه سعودی را درحال انداختن نشان به گردن جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا نشان می دهد، و زیر آن نوشته شده است: این نشان برای تکریم تجاوز به دو کشور مسلمان است.
این نویسنده نوشت: یکی از این سایت ها نیز تصاویر خودروهای مجهز به سلاح را منتشر کرد که زیر آن عبارت "به سمت شمال عربستان" نوشته شده است.
وی افزود: جنگجویان سعودی احساس می کنند که آل سعود به آنها خیانت کرده است زیرا از یک سو، به این جنگجویان اجازه داده است که به سوریه سفر کنند و از سوی دیگر آنها را مجرم به شمار آورده است.
این نویسنده تصریح کرد که عربستان گام های بلندی برای مقابله با خیزش مردمی در چند کشور عربی که به سرنگونی شماری از روسای و رژیم های سرکوبگر منطقه منجر شد، برداشته است.
کاکبرن خاطرنشان کرد: در عربستان هرگونه مخالفت با خاندان سعودی –هرچند مسالمت آمیز- با مجازات همراه است؛ به همین دلیل 52 نماینده کنگره آمریکا نامه ای راامضا کرده و به اوباما دادند و خواستند که وی به آل سعود تذکر دهد که حقوق اکثر رؤسای جمعیت های حقوق بشر در عربستان را نقض کرده و آنها را به زندان انداخته است.
این نویسنده در پایان مقاله خود خاطرنشان کرد: رژیم سعودی از انتفاضه سال 2011 میلادی جان سالم به در برد، و از آن زمان گام های بلندی در بازگرداندن رژیم های سرکوبگر در جهان عرب برداشته است اما خود عربستان نسبت به هر زمان دیگری، دچار بیشترین شکاف و کمترین ثبات شده است.

پربیننده ترین خبرها