گابريل گارسيا ماركز درگذشت

گابريل گارسيا ماركز درگذشت
جمعه 29 فروردين 1393 - 11:29

العالم- رسانه‌هاي كلمبيايي از مرگ گابريل گارسيا ماركز نويسنده معروف و برنده جايزه نوبل ادبيات در سن 87 سالگي خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، ماركز از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی و يكي از نويسندگاني بود كه ايراني‌ها با آثارش از طريق ترجمه آشنا شده‌ بودند.

او در سال‌1999 مرد سال آمريكاي لاتين شناخته شد و يك سال بعد مردم كلمبيا با ارسال طومارهايي، خواستار آن شدند كه مرد رئاليسم جادويي ادبيات، رياست‌جمهوري كلمبيا را بپذيرد و او اين درخواست را رد كرد.

رئيس جمهوری كلمبيا اعلام كرد گابريل گارسيا ماركز نويسنده معروف اين كشور روز پنجشنبه در سن 87 سالگي در شهر مكزيكو سيتي درگذشت.

خوان مانوئل سانتوس در توئيتر نوشت: يكصد سال تنهايي و غم ،براي مرگ بزرگ‌ترين كلمبيايي در تمام تاريخ ، خواهيم داشت.

گارسيا ماركز خالق آثاري همچون يكصد سال تنهايي ، روز 31 مارس به علت ابتلا به بيماري ذات الريه به مدت يك هفته در بيمارستان بستري شده بود ولي هنوز علت دقيق مرگ او اعلام نشده است.

وي كه سه دهه آخر عمر خود را در مكزيكوسيتي سپري كرده بود در خانه خود در اين شهر ، دوران نقاهت را مي‌گذراند.

گابريل گارسيا ماركز در ششم مارس1928 در دهكده «آركاتاكا»ي  منطقه «سانتامارا»  در كلمبيا به دنيا آمد؛ همان‌جايي كه بعدتر در «عشق سال‌هاي وبا» به‌وضوح تشريحش كرد. او در سال1941 نخستيــن نوشتـــــه‌هايش را در روزنامهJuventude كه مخصوص شاگردان دبيرستاني بود منتشر كرد و در سال1947به تحصيل در رشته حقوق در دانشگاه «بوگوتا» پرداخت.

نخستين رمان‌هاي گابريل، گزارش‌هاي واقع‌گرايانه‌اي از اخبار روزنامه‌هاست. در سال‌1965شروع به نوشتن رمان «صد سال ‌تنهايي» كرد و سه سال بعد، آن‌ را به پايان رساند كه پس از انتشار، شاهكار گابريل لقب گرفت. اندكي پيش از انتشار آن رمان، گابريل گارسيا ماركز به دليل درگيري با رئيس دولت كلمبيا تحت تعقيب قرار گرفت و به مكزيك گريخت و هنوز هم در اين كشور زندگي مي‌كند.

در سال1982، كميته انتخاب جايزه نوبل ادبيات در كشور سوئد، به اتفاق آرا، رمان «صد سال تنهايي» را شايسته دريافت جايزه شناخت و اين جايزه، به ماركز تعلق گرفت. اين رمان پيش از اين‌كه جايزه نوبل ادبيات‌1982 را از آن خود كند، در پي آشنايي بهمن فرزانه- مترجم ايراني مقيم ايتاليا- با ماركز به زبان فارسي ترجمه و در ايران منتشر شد .«صد سال تنهايي» پيش از انقلاب 1357شمسي در ايران بارها تجديد چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت اما پس از آن، اين كتاب نزديك به 30سال است كه منتشر نشده است.

گابريل گارسيا ماركز در سال‌1999 مرد سال آمريكاي لاتين شناخته شد و يك سال بعد مردم كلمبيا با ارسال طومارهايي، خواستار آن شدند كه مرد رئاليسم جادويي ادبيات، رياست‌جمهوري كلمبيا را بپذيرد و او اين درخواست را رد كرد.

ماركز آخرين رمان خود را در سال 2004 منتشر كرد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها