صباحی: سیسی پیرو رژیم مرسی بود

صباحی: سیسی پیرو رژیم مرسی بود
شنبه 20 ارديبهشت 1393 - 11:02

"حمدین صباحی" نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر، "عبدالفتاح سیسی" وزیر دفاع سابق و رقیب خود در این انتخابات را به پیروی از رژیم محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده متهم کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، حمدین صباحی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی مصری افزود: زمانی که من می گفتم مرسی به لحاظ قانونی ساقط شده است، سیسی به مرسی خوشامد می گفت.
صباحی که رئیس جریان مردمی متشکل از ائتلاف احزاب و نیروهای چپ و ناصری است، در مورد انقلاب 30 ژوئن و برکناری محمد مرسی از قدرت گفت:ارتش بدون مردم نمی تواند تحرکی داشته باشد.این مردم بودند که در 30 ژوئن گذشته به حرکت درآمدند و حرکت ارتش بعد از مردم و در سوم ژوئیه بود.
وی با رد سخنانی که ارتش را مسئول برکناری محمد مرسی از قدرت می داند، اظهار داشت: این مردم قهرمان بودند که این کار را کردند و ارتش به آنها کمک کرد. مردم جان بر کف به میدان آمدند و بعد از آن ارتش جان بر کف به میدان آمد.
صباحی در ادامه این مصاحبه تأکید کرد: من اصراری ندارم که رئیس جمهور مصر باشم و اگر شخصی باشد که بتواند رئیس جمهور باشد، من در کنار او خواهم بود و اگر نامزدی باشد که این مسؤولیت را به عهده بگیرد، من او را حمایت می کنم.
صباحی بار دیگر قانون جدید تظاهرات مصر را رد کرد و خواستار اصلاح آن شد. این قانون محدودیتهایی برای برگزاری تظاهرات در مصر ایجاد نموده و با انتقادات داخلی مواجه شده است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، هزاران نفری را که مطابق قانون تظاهرات زندانی شده اند، آزاد خواهد کرد.
وی افزود: هزاران جوان و دانشجو بدون اینکه در اعمال خشونت آمیز دخالتی داشته باشند، زندانی شده اند.
صباحی ادامه بی ثباتی در مصر را به نفع گروه اخوان المسلمین و طرفداران حسنی مبارک دانست و در خصوص نحوه تعامل با نهادهای نظامی کشور گفت انتظار دارد که ارتش بعد از پیروزی اش در انتخابات بر اساس احترام متقابل با او رفتار کند و وی تلاش خواهد کرد تا ارتش قوی باشد و از امنیت مصر حمایت کند.
حمدین صباحی  در خصوص شعار "حکومت نظامی باید ساقط گردد" گفت: این شعار به انقلاب مصر ضرر رسانده و گروه خوان المسلمین از آن سوء استفاده کرده و بین ارتش و مردم شکاف ایجاد کرده است.
وی در خصوص آینده سیاسی خود در صورت پیروز نشدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت به همراه با مخالفان ملی در انتخابات پارلمانی و محلی شرکت خواهد کرد.
صباحی درباره روابط خارجی مصر نیز گفت: قطر باید از مصر عذر خواهی کند و به محیط عربی خود بازگردد.
وی همچنین ضمن اعلام حمایت از وحدت سرزمین و مردم سوریه، مخالفت خود با خونریزی ها در این کشور را اعلام کرد و خواستار راه حل سیاسی برای بحران سوریه شد.
صباحی در خصوص ترکیه نیز تأکید کرد: ترکیه بزرگتر از اظهارات رجب طیب اردوغان است و مصر هم مهمتر از گروهی است که ترکیه از آن حمایت می کند. ترکیه باید به جای جنگ ترکی عربی و یا جنگ ترکی ایرانی، منافع مشترک خود، کشورهای عربی و ایران را انتخاب کند.
پس از اینکه فرماندهان ارتش مصر به همراه  نیروهای سیاسی و مذهبی در سوم ژوئیه ، محمد مرسی را از قدرت برکنار کردند، مواضع آنکارا در حمایت از اخوان المسلمین، روابط ترکیه و مصر را دچار تنش کرد.
در پی دخالت ترکیه در بحران مصر، حکومت مصر در نوامبر گذشته سطح روابط دیپلماتیک با ترکیه را از سفیر به کاردار کاهش داد و ترکیه نیز اقدامی مشابه انجام داد.
صباحی در خصوص مسئله فلسطین و حماس تهدید کرد در صورت لطمه به امنیت مصر دست حماس را کوتاه خواهد کرد.او همچنین تاکید کرد برای اصلاح جدی معاهده کمپ دیوید و تضمین حق حاکمیت مصر بر سیناء تلاش خواهد کرد.
روابط بین حماس و مصر بعد از برکناری محمد مرسی دچار تنش شد و با ممنوع شدن فعالیت حماس در مصر از سوی دادگاه این کشور در ابتدای ماه مارس گذشته، این تنش تشدید شده است.
مسئولین مصری حماس را که از تابستان 2007 بر غزه حکومت می کند به دخالت در امور داخلی مصر و مشارکت در اقدامات تروریستی و انفجارهای این کشور متهم کرده اند؛ اما حماس این اتهامات را رد کرده است.
انتخابات ریاست جمهوری مصر در 26 و 27 ماه می سال جاری برگزار می شود.
گفتنی است بعد از اعتراضات گسترده علیه محمد مرسی، ارتش در زمانی که سیسی وزیر دفاع بود، به کمک نیروهای مردمی، دینی و سیاسی از جمله "جبهه نجات" متعلق به مخالفان که صباحی یکی از ارکان آن است، در سوم ژوئیه محمد مرسی را برکنار کرد.

پربیننده ترین خبرها