اهالی حلب تشنه‌اند

اهالی حلب تشنه‌اند
شنبه 20 ارديبهشت 1393 - 21:09

اهالی شهر حلب سوریه که از سال 1776 تا چندی پیش طعم تشنگی و کم آبی را نچشیده بودند، این روزها بحران آب و تشنگی این شهر را در آستانه فاجعه‌ای انسانی قرار داده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "الاخبار" چاپ لبنان با انتشار مقاله ای به بحران آب در شهر حلب اشاره کرد و نوشت: هرچند که شلیک گلوله های خمپاره و دیگر گلوله به شهر حلب تا حدودی کاهش یافته اما با قطع شدن کامل آب آشامیدنی، اهالی این شهر با مشکلات جدیدی مواجه شده اند و بنا به اعلام یک منبع آگاه در هلال احمر سوریه، حلب در آستانه فاجعه انسانی و زیست محیطی قرار گرفته است.
این منبع در هلال احمر سوریه گفت: هلال احمر و دستگاه های دولتی موفق شده اند آب آشامیدنی بسیار محدودی برای اهالی شهر حلب از طریق چاه ها فراهم کنند، اما ادامه این وضع در کوتاه مدت مردم این شهر را با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهد کرد زیرا در بسیاری از منازل آب برای مصارف بهداشتی ضروری، وجود ندارد و بسیاری از تانکر های حمل آب پیشتر کاربرد دیگری داشته و به شدت آلوده هستند.
یک منبع آگاه در "سازمان آب حلب" خاطرنشان کرد: تروریست ها کنترل ایستگاه پمپاژ آب منطقه سلیمان الحلبی را در دست دارند و به هیچ توافقی با هلال احمر پایبند نیستند.
وی افزود: کنترل این ایستگاه در دست "هیات شرعی" است که بین سرکرده های آن اختلافات فراوانی وجود دارد و سازمان آب حلب نیز هیچ تماس مستقیمی با این هیات ندارد بویژه این که آنها شماری از کارگران و دست اندرکاران این سازمان را به قتل رسانده اند.
این منبع در ادامه به خطر اقدام گروه های مسلح برای پمپاژ آب شهر حلب به سوی مناطق تحت کنترل خود اشاره کرد و گفت: این امر باعث نابودی کامل شبکه آب رسانی شهر و دشواری مرمت آن خواهد شد که به این ترتیب دو میلیون شهروند و حتی ساکنان برخی مناطق تحت کنترل تروریست ها از نعمت آب محروم خواهند شد.
الاخبار نوشت: یک هفته است که کودکان و زنان مقابل شیرهای آب مساجد و چاه های آب دولتی صف می کشند تا شاید بتوانند ظرف های کوچک خود را از آب پر کنند. اما در این میان برخی مسوولان و کارمندان شان بی توجه به این وضعیت با تانکر آب ابتدا انبارهای منازل خود را پر می کنند.
این صف های طولانی برای دستیابی به آب آشامیدنی تقریبا در تمام مناطق شهر حلب دیده می شود و اقدامات هلال احمر، شورای شهر و چاه های آب مساجد جامع نیز نتوانسته است مشکل آب اهالی شهر را برطرف کند.
"أيمن" یکی از سرمایه گذاران یک رستوران مخصوص گردشگران در حلب با اشاره به این که این روزها کمبود آب، فروش آن را به تجارتی رایج تبدیل کرده است، تصریح کرد: 20هزار لیر سوریه(حدود 130 دلار آمریکا) برای 20 متر مکعب آب پرداخت کرده و این درحالی است که دولت سوریه پیشتر در مقابل هر متر مکعب آب، 7 لیر سوری دریافت می کرد و اینک من یا باید رستوران را تعطیل کنم یا چنین مبلغ هنگفتی را برای آب پرداخت کنم.
مساحت شبکه آب شهر حلب حدود 2400 کیلومتر است که دو ایستگاه پمپاژ آن را تغذیه می کند و هر دو ایستگاه در اشغال گروه های مسلح قرار دارد.
"هیات شرعی" سعی کرد سازمان آب ویژه خود (متشکل از کارکنان و کارگران جدا شده از دولت) تشکیل دهد، اما این اقدام آنها شکست خورد زیرا این سازمان تروریستی فورا درگیر رقابت و کشمکش های گروهی شد.
به عنوان مثال گروه تروریستی "جبهه النصره" با اشغال کارگاه تولید کلر در نزدیکی دیر حافر، برای هر سیلندر کلر مخصوص ضد عفونی کردن آب 4000 هزار دلار مطالبه کرده و مانع دسترسی کارکنان سازمان آب دولت به کلر برای ضد عفونی آب مصرفی شهروندان شده و در نهایت درگیری و کشمکش های داخلی باعث طرح دو گزینۀ "قطع آب شهر" یا "پمپاژ آب ضد عفونی نشده" گردید.
به این ترتیب تروریست ها در نهایت مشکل تامین آب آشامیدنی حلب را به گردن دولت انداختند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها