عذرخواهی ابراهیمی از مردم سوریه/تمجید از طرح ایران

عذرخواهی ابراهیمی از مردم سوریه/تمجید از طرح ایران
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 - 11:44

نماینده مستعفی سازمان ملل متحد در امور سوریه، به خاطر عدم توانایی در حل بحران این کشور و "اشتباهات" خود عذرخواهی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، اخضر ابراهیمی با اشاره به مهم بودن طرح پیشنهادی ایران برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: تهران آمادگی داشت در صورتی که شورای امنیت این طرح را تصویب و برای اجرای آن اعلام آمادگی می کرد، در زمینه به تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری سوریه گام بردارد.

ابراهیمی که سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران رسما از سمت خود کناره‌گیری کرد، گزارشی را در مورد تلاش‌هایش برای پایان دادن به بحران سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه کرد و در بخشی از این گزارش، به تشریح طرحی پرداخت که از سوی ایران برای حل دیپلماتیک مساله سوریه، به وی ارایه شده بود.

وی در خصوص طرح ایران گفت: این طرح دارای چهار بند است و اعلام آتش بس، تشکیل دولت وحدت ملی، بازبینی قانون اساسی به خصوص با هدف کاهش اختیارات رییس جمهور؛ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان را شامل می شود.

ابراهیمی افزود: ایرانی‌ها حتی در همین لحظات آخر آمادگی داشتند که اگر طرح آن‌ها در شورای امنیت تصویب شود، انتخابات ریاست‌جمهوری سوم ژوئن را به تعویق بیندازند، ولی الان برای این موضوع بسیار دیر است، البته طرح ایرانی‌ها هنوز روی میز است.

وی که در برابر خبرنگاران مقر سازمان ملل متحد سخن می گفت، تاکید کرد که بیانیه ژنو همچنان محور مذاکرات سوریه بوده و خواهد بود اما باید اقدامات دیگری نیز انجام شود.

ابراهیمی با اعتراف به خطاهای بسیار خود از مردم سوریه عذرخواهی و خاطرنشان کرد: بار دیگرمعذرت می خواهم زیرا به اندازه شایستگی آنان و به مقداری که باید، نتوانستیم به آنها کمک کنیم، من به آنان می گویم فاجعه ای در کشورشان رخ خواهد داد، آنان نرمش باورنکردنی نشان دادند وباید اقدامات خود را پیگیری کنند.

وی افزود:بیشتر مردم سوریه به دنبال صلح، ثبات و حفظ حقوق خود هستند و من شکی ندارم که بدان دست خواهند یافت.

از سوی دیگر بشار الجعفری نماینده دایم سوریه در شورای امنیت،اعتراف نماینده سازمان ملل در امور سوریه به اشتباهات خود را اقدامی شجاعانه توصیف کرد که دیر مطرح شده است.

جعفری در عین حال تاکید کرد: عذر خواهی کشورهایی که در بحران سوریه نقش داشتند، کافی نیست و این کشورها باید خسارت های وارده به سوریه را جبران کنند.

وی گفت: آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان و قطر با مداخله در مسایل داخلی سوریه، مرتکب اشتباه شده اند و باید مسؤولیت خون هایی را که در این کشور ریخته اند، برعهده بگیرند.

اخضر ابراهیمی، نماینده مستعفی سازمان ملل متحد در امور سوریه، جانشین کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد شده بود. پیش از او، عنان نیز با ناکامی مجبور به استعفا شد.

ابراهیمی در متقاعد کردن دولت سوریه و مخالفان برای ورود به مذاکرات ژنو در اواخر فوریه با هدف برون رفت از بحران جنگ داخلی موفق بود، اما این مذاکرات به بن بست رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها