رقیب اسد: بحران اصلی را پشت سر گذاشته‌ایم + ویدیو

دوشنبه 29 ارديبهشت 1393 - 20:40

دمشق، (العالم) - نامزد انتخابات رياست جمهوري سوريه، برگزاري انتخابات آتی این کشور را دستاوردي مهم براي دمشق دانست.

"حسان عبدالله النوري " روز دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، گفت: به جريان افتادن دموكراسي در عرصه سياسي سوريه، گواهي آشكار براي خارج شدن اين كشور از بحران بيش از سه ساله آن به شمار مي رود.

النوري انگيزه خود از نامزد شدن براي انتخابات آتي رياست جمهوري سوريه را صرفاً انگيزه هاي ميهني و ملي دانست و تاکید کرد: برگزاري انتخابات ریاست جمهوری، مساله اي مهم و بزرگ براي سوريه است و به جريان افتادن دموكراسي در عرصه سياسي گواه آن است كه سوريه درحال پشت سرگذاشتن بحران است.

رئيس تشکل موسوم به "طرح ملي مديريت و تغيير" که متعلق به مخالفان در داخل سوريه است، ضمن انتقاد از دولت فعلي این کشور به علت ناكامي در اداره سوریه به ويژه در برخي از محورهاي اصلي از جمله وضعيت اقتصادي - اداري، نحوه مبارزه با فساد و همچنین نبود شفافيت در امور این کشور، گفت: اين مسائل از دلایل غيرمستقيم شروع بحران در سوريه بود.

 النوري با بيان اينكه هيچ گروه سياسي يا حزبي ندارد كه براي شركت در انتخابات رياست جمهوري از او حمايت كند، گفت: به عنوان رئيس تشکل موسوم به "طرح ملي مديريت و تغيير"  كه با آرمان ها و راهبردهاي واقعي همخواني دارد، داراي پايگاه مردمي هستم.

نامزد انتخابات رياست جمهوري سوريه درباره وجود نظارت بي طرفانه بر انتخابات سوريه از سوي كشورهاي دوست - و نه مغرض- ابراز تمايل كرد، ولي در عین حال گفت: شرايط فعلي براي اين نظارت مناسب نيست، چرا كه اين مساله اعتبار كميته عالي انتخابات و دادگاه قانون اساسي کشور را زير سوال مي برد.

وي ابراز اميدواري كرد كه انتخابات رياست جمهوري آتی سوريه سالم و شفاف برگزار شود.

 النوري هدف از گزارش هاي برخي شبكه هاي داخلي سوريه مبني براينكه جز بشار اسد رئيس جمهوري سوريه، نامزد ديگري وجود ندارد، تحريك نامزدهاي ديگر دانست و اظهار داشت: اكثريتي ساكت در سوريه وجود دارد كه بخش عمده اي از ملت سوريه را تشكيل مي دهند و آنان هنوز موضع خود را در زمينه انتخاب شخصيت مناسبت براي رياست جمهوري سوريه اعلام نكرده اند.

وي تصريح كرد: هر سه نامزد رياست جمهوري سوريه درخصوص لزوم وجود امنيت و آرامش در كشور اتفاق نظر دارند و اين مساله از ديد هر سه نفر آنان جزو اصول ملي به شمار مي رود.

النوري، تروريسم را مشكلي عمده براي سوريه دانست و بر وجود توافق ملي در زمينه مقابله با تروريسم تاكيد، و بیان داشت: گروه هاي تكفيري و تندرو نمي توانند جايگاهي در سوريه داشته باشند.

نامزد انتخابات رياست جمهوري سوريه همچنين با تاکید بر لزوم ريشه كن كردن تروريسم در سوريه، تصريح كرد: تروريسم با توطئه اي كه از سوي برخي كشورهاي منطقه به ويژه تركيه رهبري مي شود، به سوريه راه يافت.

وي دراين زمينه به موضع هميشگي خود در مخالفت با مسئولان سياسي فعلي سوریه در برقراري روابط اقتصادي - اجتماعي در سطح گسترده با تركيه اشاره كرد.

 النوري در ادامه با بيان اينكه سردمداران برخي كشورهاي عربي از پشت به سوريه خنجر زدند، از مواضع خصمانه برخي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس ضد سوريه اظهار شگفتي كرد و گفت: تفسير اين خصومت فقط به اين شكل ممكن است كه اين كشورها، مزدوران محور غرب هستند و از آمريكا دستور مي گيرند.

وي با اشاره به بحران سه ساله سوریه و این که آمريكا توانست در سوريه به دستاوردهاي بسياري دست يابد، اظهار داشت: رژيم صهیونیستی بيشترين سود را از پديده تروريسم در سوريه مي برد و اين رژيم دشمن اصلي كشورهاي عربي - اسلامي در منطقه است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه افزود: آمريكا با استفاده از مزدوران خود و با حمايت از سردمداران خائن عرب توانست زيرساخت هاي سوريه را ويران كند و ارتش سوريه را به نبردي كه در پیدایش آن نقشی نداشته، مشغول كند، زيرا ارتش سوريه به منظور مبارزه با رژیم اسرائيل و حمايت از كشور در برابر دشمنان در آن سوی مرزها تشكيل شده است.

پربیننده ترین خبرها