انقلاب 25 ژانویه

انقلاب 25 ژانویه
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 11:20

در تاریخ بیست و پنجم ژانویه 2011 روز ملی پلیس، مردم مصر در اعتراض به اوضاع بد معیشتی، سیاسی، و اقتصادی و فساد دوران 30 ساله حکومت مبارک، به پا خاستند.

با گسترش اعتراضات مردمی با وجود سرکوبها، حسنی مبارک سرانجام در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ (۲۲ بهمن ۱۳۸۹) از ریاست جمهوری مصر استعفا کرد و پس از واگذاری دولت به ارتش، به شرم الشیخ رفت.

عمر سلیمان در حال قرائت استعفای مبارک


در جریان انقلاب مردم مصر بیش از 847 شهروند کشته و هزاران نفر مجروح شدند. همچنین در این بین حدود 12 هزار نفر بازداشت و در دادگاه های نظامی محاکمه شدند.

 

 

 

- شورای نظامی مصر

محمد حسین طنطاوی 

حسنی مبارک پس از استعفا اختیارات خود را به شورای عالی نیروهای مسلح متشکل از فرماندهان ارشد ارتش به ریاست ارتشبد "محمدحسین طنطاوی" سپرد. ارتش مصر در طول انقلاب از حمایت مستقیم و آشکار از رژیم مبارک خودداری کرد.

 

 


- کناره گیری احمد شفیق و تعیین عصام شرف

عصام شرف

"احمد شفیق" نخست‌وزیر مصر که همچنان پس از مبارک باقی مانده بود، بر اثر فشار معترضان در ۳ مارس 2011 مجبور به استعفا شد، و شورای عالی نظامی "عصام شرف" را به ریاست دولت برگزید. عصام شرف هم در نوامبر همین سال استعفا داده و کمال جنزوری به جای او به این مقام رسید.

 

 

 

- دولت کمال الجنزوری

كمال الجنزوري

محمد حسین طنطاوی رییس شورای عالی نظامی مصر در 25 نوامبر 2011 کمال الجنزوری، نخست وزیر سابق این کشور را مامور تشکیل کابینه در دوره انتقالی جدید در مصر کرد.
الجنزوری 78 ساله، در زمان حسنی مبارک و در سال‌های 1996 تا 1999 نخست وزیری مصر را به عهده داشته است.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها