پایبندی مرسی به توافقنامه کمپ دیوید

پایبندی مرسی به توافقنامه کمپ دیوید
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 11:26

محمد مرسی رئيس جمهور مصر با اشاره به این که انقلاب این کشور هنوز به اهداف خود نرسيده است، همه مشکلات کنونی را ناشی از عملکرد رژیم پیشین دانست؛ اما در عین حال بر پایبندی کشورش به توافقنامه به اصطلاح صلح با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

مرسي در گفت وگو با روزنامه الاهرام مصر كه روز جمعه 17 خرداد 92  منتشر شد، تصریح کرد: انقلاب مصر عليه فساد، سلطه و ديكتاتوري هنوز به طور كامل به اهداف خود نرسيده است و رژيم گذشته مسئول تمامی مشكلاتی است كه هم اكنون شهروندان مصري از آن رنج مي برند.

رئيس جمهوری مصرکه - بر خلاف نظر اکثریت مردم این کشور- گویی توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی را مشکل و معضلی برای کشورش نمی داند، با تاکید بر پاينبدي كشورش به "ساختار منطقه اي و توافقنامه صلح با (رژیم) اسرائيل" گفت: مصر كشوري بزرگ است كه به توافقنامه ها احترام مي گذارد؛ اما ما وضعيت را رصد مي كنيم و اجازه نمي دهيم كه هیچگونه تخطي يا تعدي از اين توافقنامه به هر صورت انجام گيرد.

وي همچنین در پاسخ به سوالي درباره ميزان دخالت آمريكا در تصميم گيري هاي مصراظهار کرد: آمريكا كشوري بزرگ است و همان معيارهاي سياست خارجي مصر را دارد و ما تمايل زيادي براي روابط خوب با آمريكا داريم وعلاقه فراوان داريم كه نقش خود را به طور موثر در جهان ايفا كند و درنتيجه يك سري شاخصه ها و فاكتورهاي تعامل با آن براساس تقويت اين روابط از طريق توافق درباره بسياري از مسائل مي باشد.

مرسي در ادامه با بیان این که شايد درباره برخي از مسائل نظير صلح در خاورميانه ديدگاه همساني با آمریکا نداشته باشيم، مدعی شد: اما من مي بينيم كه آنها به اراده ملت مصر احترام مي گذارند و با رهبري جدید مصر تعامل مي كنند، زيرا كه نتيجه دموكراسي است، لذا هيچ نوع دخالتي وجود ندارد.

وي درباره علت دیدار نکردن رسمي از آمريكا تا اين لحظه گفت: مسئله فقط سازماندهي و ترتيب دادن سفر است نه بيشتر. آمريكايي ها سرگرم انتخابات رياست جمهوري بودند اما الان مانعي براي اين سفر وجود ندارد و ممكن است در آينده نزديك انجام شود.

مرسی همچنین با رد درخواست ها براي برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري گفت كه اين درخواست ها بيهوده و غيرقانوني است و سخن درباره برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري را درچارچوب آزادي بيان ارزيابي مي كند.

وی رژيم گذشته مصر را مسئول كامل مشكلات كنوني ملت از جمله برق و انرژي دانست و گفت: ما مشكلي در تامين برق نداريم، بلكه مشكل در تامين سوخت لازم براي راه اندازي نيروگاهها است و رژيم سابق يك ساختار عجيب را برقرار كرده بود كه براساس آن ما گاز را ارزان صادر مي كرديم و درعوض گاز را دستكم با سه برابر قيمت وارد مي كرديم.

رئيس جمهوري مصر در اين گفتگو با اعلام اينكه "حزب آزادي و عدالت"، حزب حاكم در اين كشور محسوب نمي شود، به تشريح راهبرد نحوه تعامل با رخدادهاي صحراي سينا پرداخت.

مرسي در بخش ديگر سخنان خود تصریح كرد: حزب آزادي و عدالت حزب حاكم در مصر نيست و مفهوم اكثريت يا حزبي مد نظر ما نيست بلكه اصل، شايستگي است و اصطلاح "اخواني كردن مصر" عنواني گمراه كننده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها