بیانیه ارتش مصر پس از برکناری مرسی

بیانیه ارتش مصر پس از برکناری مرسی
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 11:27

ارتش مصر روز پنج شنبه 13 تیر 1392 پس از بركنار كردن محمد مرسی از ریاست جمهوری این كشور در بیانیه خود تاكید كرد كه این اقدام سیاسی نبوده و در پاسخ به خواست میلیون ها نفر از مردم انجام شده است كه در روزهای گذشته به خیابان ها آمده و خواسته های خود را فریاد زدند.

این بیانیه را " عبدالفتاح سیسی " ، فرمانده نیروهای مسلح مصر پس از نشست با شخصیت‌های برجسته دینی، ملی و جوانان مصر از شبكه تلویزیونی این كشور قرائت كرد.
در این بیانیه آمده است : ملت عظیم مصر! نیروهای مسلح نمی‌تواند گوش و چشم خود را بر روی جنبش و فریاد مردم مصر كه خواهان ایفای نقش ملی ارتش هستند و نه نقش سیاسی آن، ببندد. نیروهای مسلح خود اولین نهادی است كه اعلام كرد و همچنان اعلام می‌كند از كار سیاسی به دور است. نیروهای مسلح بر اساس دید نافذ خود احساس كرد ملت مصر كه از ارتش استمداد طلبیده است، از ارتش برای آن استمداد نخواسته كه حكومت و قدرت را به دست بگیرد بلكه برای انجام خدمت عمومی و حمایت ضروری از خواسته‌های انقلاب ملت ارتش را فراخوانده است. این پیامی است كه نیروهای مسلح آن را از همه مناطق، شهرها و روستاهای مصر دریافت كرد. ارتش هدف این پیام را فهمیده و ضرورت‌های آن را سنجید و با مسئولیت‌پذیری و امانت‌داری تمام، امیدوارنه و متعهدانه به عرصه سیاسی نزدیك شد.
سیسی  با اشاره به اینكه نیروهای مسلح طی ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام داد تا وضعیت داخلی را آرام كرده و زمینه را برای آشتی ملی میان همه نیروهای سیاسی و از جمله نهاد ریاست‌جمهوری ایجاد كند ، افزود :  از ماه فوریه سال 2012، ارتش خواهان گفت‌وگوی ملی شد و تمامی نیروهای سیاسی و ملی به این درخواست پاسخ مثبت دادند و تنها نهاد ریاست‌جمهوری بود كه در لحظات پایانی با این درخواست مخالفت كرد.
به گفته وی ، از آن زمان به بعد نیز همچنان درخواست‌ها و طرح‌های ما برای گفت‌وگوی ملی ادامه پیدا كرد. نیروهای مسلح چندین بار اقدام به ارائه گزارشی از وضعیت راهبردی داخلی و خارجی كشور كرد كه متضمن مهم‌ترین چالش‌ها و خطراتی بود كه كشور از لحاظ امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با آن روبرو بود.
فرمانده نیروهای مسلح مصر افزود : دیدگاه نیروهای مسلح به عنوان یك نهاد ملی برای كنترل اسباب ایجاد شكاف میان جامعه و از بین بردن اسباب خفقان و مقابله با چالش‌ها و خطرات برای خروج از بحران كنونی بود.
سیسی با اشاره به روند تماس های ارتش با مقام های مصر اظهار كرد :  در چارچوب پیگیری بحران كنونی، فرماندهی كل نیروهای مسلح در تاریخ 22 ژوئن 2013 با رئیس‌جمهوری در قصر القبه دیدار كرد كه نظر فرماندهی كل نیروهای مسلح ارائه شد. در این دیدار، فرماندهی كل نیروهای مسلح مخالفت خود را با هرگونه رفتار ناشایست با نهادهای ملی و دینی كشور اعلام كرد. همچنین مخالفت خود را با تهدید و ارعاب ملت مصر نیز بیان كرد. ما همچنان امیدوار بودیم آشتی ملی تحقق یابد و نقشه‌راهی برای آینده تدوین شود و اسباب اعتماد، اطمینان و ثبات برای ملت مصر فراهم شود؛ به گونه‌ای كه خواسته‌های آنها محقق شود اما سخنرانی شب گذشته رئیس‌جمهوری قبل از پایان یافتن مهلت 48 ساعته ارتش با خواسته‌های ملت همخوانی نداشت و خواسته‌های آنان را برآورده نمی‌كرد. بر این اساس، نیروهای مسلح به استناد مسئولیت ملی و تاریخی‌اش، خود را به رایزنی با برخی از شخصیت‌های ملی، سیاسی و جوانان پرداخت و در این رایزنی هیچ كس را كنار نگذاشت. شركت‌كنندگان در این نشست بر نقشه‌راه آینده توافق كردند.


سیسی تصریح كرد: این نقشه‌راه كه متضمن گام‌های اولیه است، ایجاد یك مصر قوی و منسجم را محقق می‌سازد؛ مصری كه هیچ یك از شهروندان و جریان‌های سیاسی خود را كنار نمی‌گذارد و به درگیری‌ها و تفرقه‌های موجود در كشور پایان می‌دهد. این نقشه راه مشتمل بر موارد ذیل است:

- توقف اجرای قانون اساسی به صورت موقت.
- رئیس دادگاه عالی قانون اساسی در مقابل هیأت عمومی دادگاه قسم یاد می‌كند.
- برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام به گونه‌ای كه طی مرحله انتقالی و تا زمان انتخاب رئیس‌جمهوری جدید رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر اداره امور كشور را بر عهده خواهد داشت.
- رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر طی مرحله انتقالی حق صدور بیانیه‌های قانون اساسی را دارد.
- تشكیل دولت شایسته‌سالار قوی و توانا كه برای كشور از تمامی اختیارات برای اداره مرحله كنونی برخوردار باشد.
- تشكیل كمیته‌ای كه دربرگیرنده تمامی طیف‌ها و كارشناسان باشد؛ برای انجام اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی كه به طور موقت اجرای آن متوقف شده است.
- درخواست از دادگاه عالی قانون اساسی مصر به تصویب پیش‌نویس قانون انتخابات مجلس نمایندگان و آغاز زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی.
- دادن قول شرف ایجاد رسانه‌ای كه متعهد به آزادی باشد و به قواعد شغلی، بی‌طرفی، قانونمداری و در نظر گرفتن مصالح عالی ملی پایبند باشد.
- اتخاذ تدابیر اجرایی برای حضور جوانان در نهادهای دولت تا آن‌ها نیز در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند.
- تشكیل یك كمیته عالی برای آشتی ملی كه از شخصیت‌های برجسته تشكیل شده باشد و از اعتبار برخوردار بوده و مورد قبل همه نخبگان كشور باشد و نماینده جریان‌های مختلف باشد.
وی همچنین با طرح هشدار های مورد نظر ارتش  خاطرنشان كرد :  از همه طیف‌های ملت عظیم مصر می‌خواهیم به برپایی مسالمت‌آمیز راهپیمایی‌های خود متعهد باشند و از توسل به خشونت كه موجب خفقان بیشتر و ریختن خون بیگناهان می‌شود، بپرهیزند . ارتش هشدار می‌دهد با همكاری با وزارت كشور مصر بر اساس قانون با تمام قدرت و هوشیاری با هرگونه اقدام برای خارج شدن از چارچوب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز برخورد می‌كند. این اقدام بر اساس مسئولیت ملی و تاریخی ارتش صورت می‌گیرد.
فرمانده نیروهای مسلح مصر  گفت: نیروهای مسلح از اعضای ارتش، نیروهای پلیس و دستگاه قضایی شرافتمند و مخلص به خاطر نقش بزرگ ملی و فداكاری‌هایشان برای حفظ امنیت كشور و ملت مصر تشكر و تقدیر می‌كند. خداوند مصر و ملت سرافراز و بزرگ مصر را حفظ كند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها