دادگاه ترکیه حکم بازداشت 4 فرمانده نظامی اسرائیل را صادر کرد

دادگاه ترکیه حکم بازداشت 4 فرمانده نظامی اسرائیل را صادر کرد
سه شنبه 6 خرداد 1393 - 07:53

العالم - دادگاهی در استانبول حکم بازداشت 4 فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی که در حمله به کشتی مرمره در سال 2010 دست داشتند، را صادر کرد. در این حمله 10 فعال ترک تبار حامی ملت فلسطین به شهادت رسیدند.

دادگاه استانبول روز دوشنبه از پلیس "اینترپل" خواست حکم بازداشت قرمز را علیه این 4 فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی که به طور غیابی محاکمه می شوند، صادر کرده و آن ها را به دولت ترکیه تحویل دهد. این 4 فرمانده نظامی صهیونیستی عبارتند از: گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش عبری، العیزیر مروم، فرمانده نیروی دریایی، عاموس یدلین، فرمانده سابق سازمان اطلاعات نظامی و اویشای لیوین، رئیس سابق شعبه اطلاعات نیروی "تالجو".

این حکم در حالی صادر شده که حرف و حدیث های زیادی مبنی بر آشتی ترکیه و اسرائیل و کنار گذاشتن اختلافات بر سر حادثه حمله به کشتی مرمره و پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان وجود داشت و منابع ترک و صهیونیستی اعلام کرده بودند که طرفین به زودی به توافق خواهند رسید و اختلافات را کنار می گذارند اما هنوز اختلافاتی بر سر مبلغ غرامت پرداختی به خانواده های قربانیان وجود دارد.

لازم به ذکر است که هفته گذشته یکی از مجروحان حادثه حمله به کشتی مرمره به شهادت رسید و بدین گونه شمار شهدای این حادثه به 10 نفر افزایش یافت.

نیروهای رژیم اشغالگر قدس در 31 ماه مه سال 2010 به یک ‎ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به باریکهٔ غزه، که شامل شش کشتی حامل ۶۶۳ فعال حامی فلسطینیان از ۳۷ کشور بود حمله کردند.

در این حمله که در آب‌های آزاد و در شرایطی انجام شد که کاروان قصد شکستن محاصره دریایی نوار غزه و رساندن کمک‌های بشردوستانه را داشت، نه مسافرروی کشتی اصلی، موسوم به ماری مرمره، کشته و 60 فعال حقوق بشر زخمی شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اقداماتی را که منجر به مرگ افراد غیرنظامی و زخمی شدن بسیاری شد محکوم کرد، و خواستار «یک تحقیق سریع، بیطرفانه، موثق و شفاف مطابق با استانداردهای بین‌المللی» شد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم خواستار یک تحقیق در خصوص حمله شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها