تلاش اردن برای فرافکنی اخراج سفیر سوریه

تلاش اردن برای فرافکنی اخراج سفیر سوریه
سه شنبه 6 خرداد 1393 - 18:03

دولت اردن تاکید کرد که اخراج سفیر سوریه از امان به معنای قطع روابط با سوریه نیست و دمشق می‌تواند سفیر جدید به امان بفرستد.

به گزارش شبکه خبری العالم، دولت اردن روز سه شنبه تاکید کرد که سفارت سوریه در امان همچنان گشوده خواهد بود و می تواند به فعالیت های معمول خود ادامه دهد و دمشق نیز می تواند سفیر جدیدی به اردن بفرستد و اخراج سفیر سوریه از امان به معنای قطع روابط با سوریه نیست.

"محمد المومنی" وزیر مشاور دولت اردن در امور رسانه و ارتباطات گفت که تصمیم دولت اردن مربوط به شخص سفیر و به سبب نقض عرف دیپلماتیک و توهین به اردن و دیگر کشورهای دوست و شک و تردید در مواضع اردن است.

این سخنگوی دولت اردن در اظهارات خود که در روزنامه دولتی "الرای" به چاپ رسید، گفت: دمشق می تواند در هر زمان که بخواهد، سفیر جدیدی تعیین کند؛ علاوه بر این که سفارت سوریه در امّان همچنان باز خواهد ماند و مانند همیشه به فعالیت خود ادامه می دهد.

مومنی تصریح کرد که هیچ تغییری در سیاست اردن و مواضعش در قبال سوریه و اوضاع آن از همان ابتدای بحران وجود ندارد؛ مواضع ما تاکید بر اهمیت دسترسی به راه حلی سیاسی است که امنیت سوریه و وحدت خاک آن را با مشارکت تمام گروه های ملت سوریه تضمین کند.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی اردنی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که "بهجت سلیمان" سفیر سوریه صبح سه شنبه خاک اردن را با یک هواپیمای خطوط هوایی سوریه از فرودگاه بین المللی "ملکه علیا" به سمت دمشق ترک کرده است.

سفیر سوریه: اردن در اخراجم سه سال تاخیر کرد!

در همین حال سفیر سوریه در اردن که روز گذشته از امان اخراج شد، با اشاره به اینکه تصمیم امان در اخراج وی سه سال "دیر" اتخاذ شده است، به نقش دولتمردان اردنی در قتل مردم سوریه پرداخت.

بهجت سلیمان تاکید کرد که دولت اردن برای رهایی از وی سه سال تاخیر داشت. معمولا دولت اردن تصمیمات خود را خیلی دیر اتخاذ می کند؛ آن هم در مکان و زمان نامناسب.

سلیمان افزود: دولت اردن با موضع سفیر سوریه و اعتراض ما به موضع خصمانه اردن در قبال سوریه از سه سال قبل تا به امروز، مشکل دارد. دولت اردن هیچ پلی برای ارتباط با سفارت سوریه در اردن باقی نگذاشت و همه را خراب کرد و از هیچ اقدامی برای آزار و اذیت سفیر و دیپلمات های سفارت دریغ نکرد. دولت اردن همچنین از پذیرش، آموزش و پناه دادن به هزاران تروریست خودداری نکرد و شرایط را برای ورود آنان به سوریه و کشتار ملت ما فراهم کرد.

سلیمان در عین حال تاکید کرد: البته موضع اکثریت ملت اردن، با موضع دولت در تضاد است. ملت اصیل اردن برای من قابل احترام هستند من بهجت سلیمان تا روز قیامت برای شرافتمدان اردنی احترام قائل هستم.

وزیر اردنی: امان با شخص سفیر مشکل داشت، نه با دولت سوریه

از سوی دیگر "سمیح معایطه" وزیر اطلاع رسانی سابق اردن بر این باور است که تصمیم به اخراج سفیر متوجه نظام سوریه نیست، بلکه مربوط به شخص سفیر است.

وی در گفتگو با "رادیو سوا" پیش بینی کرد که این تصمیم بر موضع [منفیِ] دولت اردن در قبال گروه های افراطی و تروریسم، تاثیری نداشته باشد.

اما "علی حیدر" وزیر آشتی ملی سوریه تاکید کرد که سفیر، نماینده دولت است و نمی توان با او به صورت شخصی برخورد کرد.

وی نیز در گفتگو با "رادیو سوا" تاکید کرد که این تصمیم اردن تحت فشار برخی کشورهای حوزه خلیج فارس اتخاذ شده و یک موضع صرفاً "اردنی" نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها