"83 درصد درآمد نفت کردستان عراق به بغداد می‌رود"

چهارشنبه 7 خرداد 1393 - 18:21

العالم - "نیچروان بارزانی" نخست وزیر منطقه کردستان عراق گفت که این منطقه 17 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت کردستان را برای خود برداشته و بقیه را به بغداد تحویل خواهد داد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بارزانی افزود: کردستان عراق  امکان صدور 250 هزار بشکه نفت در روز را خواهد داشت.

پایگاه اینترنتی السومریه نیوزگزارش داد: "نوری المالکی" نخست وزیر عراق روز سه شنبه در ملاقات با سفرای کشورهای خارجی مقیم عراق، با انتقاد از اقدام خودسرانه منطقه کردستان در فروش نفت بدون هماهنگی با دولت مرکزی، آن را نوعی سرقت دانست.  

در این گزارش همچنین تاکید شده که وزارت نفت عراق از مسؤولان منطقه کردستان درخواست کرده تا مانع از قاچاق نفت در مرزهای این منطقه شده و سرنوشت درآمد فعالیت های نفتی منطقه کردستان در سال های گذشته را مشخص نماید.

وزارت نفت عراق با اشاره به اینکه قاچاق نفت، ضربه به حاکمیت و ثروت ملی عراق است، هر گونه اقدام شرکت ها و یا اشخاص در زمینه خرید یا انتقال غیرقانونی نفت را جُرم نامید و آن را قابل پیگرد حقوقی دانست. 

وزارت نفت عراق در تاریخ 23 مه 2014 علیه وزارت منابع طبیعی منطقه کردستان به خاطر صدور نفت بدون کسب موافقت بغداد، اقامه دعوا کرد و از اتخاذ تدابیر قانونی علیه ترکیه و شرکت بوتاش به خاطر نقض توافقنامه امضا شده میان طرفین در سال 2010 خبر داد. 

این در حالی است که "تانر یلدز" وزیر انرژی ترکیه تاکید کرده که کردستان عراق به رغم منازعه اش با بغداد درباره تقسیم درآمد نفت، اولین محموله از نفت خام را از بندر جیهان ترکیه در مدیترانه صادر کرده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها