اتهام استفاده از سلاح شیمیایی

اتهام استفاده از سلاح شیمیایی
جمعه 9 خرداد 1393 - 18:38

"بشار اسد" رئیس جمهور سوریه در 28 خرداد 92 مخالفان خارج نشین را کارمندان چند کشور غربی دانست و تأکید کرد، ادعاهای مطرح شده در خصوص استفاده کشورش از سلاح شیمیایی ضد مخالفان مسلح دروغ است.

"بشار اسد" در مصاحبه ای مطبوعاتی تأکید کرد: اگر حتی یک مدرک درباره اینکه ما از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌ایم در اختیار داشتند، این مدرک را علنی کرده و به کل دنیا اعلام می کردند؛ حال این مدارک و دلایل که باعث این نتیجه‌گیری شده کجا است.
بشار اسد به روزنامه "فرانکفورتر" در خصوص مخالفتش با ورود بازرسان سازمان ملل متحد به سوریه برای تحقیق درباره استفاده گروه های مسلح از سلاح شیمیایی گفت: ما با ورود این گروه مخالفت نکرده و خودمان بودیم که آنها را دعوت کردیم و این پیشنهاد سوریه بود .. ولی سازمان ملل درخواست کرد که این کمیته به همه مناطق سوریه برود و مانند کمیته های تحقیق که به عراق رفته بودند عمل کند؛ و وارد مسائلی شود که ارتباطی به آن ندارد.
بشار اسد اظهار داشت: کشور سوریه دارای ارتش و اسراری است که نمی خواهد هیچ کس حتی سازمان ملل متحد، فرانسه، انگلیس و دیگران از آن اطلاع یابند؛ بنابراین فقط به آنان اجازه دادیم که فقط در خصوص حادثه حلب تحقیق کنند.
وی افزود: همه آن چیزی که در خصوص استفاده ما از سلاح شیمیایی مطرح شده در ادامه دروغ پردازی های آمریکا و غرب در خصوص اوضاع سوریه است.
بشار اسد در باره گفت وگوها در سوریه، تأکید کرد: دولت سوریه از همان روز نخست از گفت و گو استقبال کرد و موضع خود را تغییر نداد؛ ولی ترکیه، قطر، عربستان، فرانسه، و انگلیس با این گفت و گو مخالفند.
بشار اسد تأکید کرد: ما عملا با آمریکا، فرانسه، انگلیس و دست نشانده های آنان یعنی ترکیه، قطر و عربستان مذاکره می کنیم و این گروه هایی که مخالفان خارج نامیده می شوند فقط کارمند هستند.
رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه قصد کناره گیری ندارد اظهار داشت: هنگامی که کشور گرفتار بحران است، وظایف رئیس جمهور بزرگتر و بیشتر می شود و نه کمتر؛ بنابراین طبیعی است که کشور را در زمان بحران به حال خود رها نکنم؛ بلکه بالعکس باید قبل از هر چیز مشکلات حل شود.
بشار اسد گفت: اگر در این شرایط صحنه را ترک کنم، این کار خیانت به میهن است؛ ولی هنگامی که مردم بخواهند کسی از پستش کناره گیری کند این مسأله موضوع دیگری است.
بشار اسد اظهار داشت: مشکل رئیس جمهور نیست، ولی آنها (مخالفان سوریه در خارج) این موضوع را مطرح کرده اند تا رئیس جمهور کشور را مجانی به کشورهایی که حامی مخالفان هستند تحویل دهد، تا این کشور رئیس جمهور دیگری را جایگزین کنند.
پیش از این نیز "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در 25 خرداد 92 در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "اما بونینو" همتای ایتالیایی خود گفته بود: طبق اصول ، نمونه های خون، ادرار، خاک و لباس فقط در صورتی به عنوان مدرک در نظر گرفته می شود که توسط کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی جمع آوری و از محل جمع آوری تا آزمایشگاه زیر نظر گرفته شوند.
لاوروف خاطرنشان کرد: موادی که دوستان آمریکایی و قبل از آن انگلیسی و فرانسوی ما از آن خبر داده اند، طبق معیارهای سازمان منع استفاده از سلاح شیمایی نیست.
وی افزود: نظام سوریه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد، و گمانه زنی ها در خصوص استفاده از این سلاح یکی از موانع فرایند صلح است .. متأسفانه دبیرکل سازمان ملل متحد به جای اعزام سریع کارشناسان خود، در نامه ای به نظام سوریه خواستار موافقت با اعزام کارشناسان به همه مناطق سوریه بدون هیچ محدودیتی شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها