رأی گیری از سوری‌ها در خارج

رأی گیری از سوری‌ها در خارج
جمعه 9 خرداد 1393 - 21:52

طبق برنامه اعلام شده از سوی کمیته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، رأی گیری از شهروندان سوری مقیم خارج از این کشور روز چهارشنبه 7 خرداد 93 برگزار شد.

با وجود جلوگیری برخی از کشورها از برگزاری این انتخابات در سفارتخانه‌های سوریه، رأی گیری در بقیه کشورها با استقبال بسیار چشمگیر شهروندان همراه شد.
استقبال سوری های مقیم لبنان از انتخابات به حدی گسترده بود که رأی گیری از کسانی که به دلیل ازدحام بیش از حد نتوانسته بودند رأی خود را به صندوق بیندازند، به روز بعد موکول شد.

"علی عبدالکریم" سفیر سوریه در لبنان پس از اتمام رأی گیری در نخستین روز انتخابات تاکید کرد: "با توجه به استقبال گسترده رای دهندگان سوری، مدت اخذ رای، یک روز دیگر تمدید شد تا همگان بتواند به حق خود در شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برسند. در واقع حجم استقبال، ما را ناچار به ایجاد این فرصت کرد."

با این حال، امارات، فرانسه، آلمان و بلژیک در اقدامی مداخله جویانه، اعلام کردند که از برگزاری این انتخابات جلوگیری می‌کنند.
سایت "صوت المنامه" نیز روز 6 خرداد 93 اعلام کرد که "بحرین" و "عمان" تنها کشورهای عربی هستند که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در آنجا برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، 12 کشور عربی از رأی گیری از شهروندان سوری مقیم در این کشورها در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کردند.
برخی کشورهای عربی مدعی شدند که برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری سوریه در آن کشورها، به دلیل بسته بودن سفارت‌خانه‌ها و یا نبود نمایندگی‌های دیپلماتیک یا سفارتخانه بود.
با این حال، دولت امارات به صورت رسمی مخالفت خود را با رأی گیری از شهروندان سوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
"نزار الحراکی" نماینده مخالفان سوریه در پایتخت قطر نیز با اشاره به برگزار نشدن انتخابات در قطر، کویت، عربستان و امارات گفت، سفارت سوریه در دوحه در سال 2011 به درخواست قطر بسته شد.
در کشور مصر نیز که همزمان با رأی گیری از سوری های مقیم خارج شاهد انتخابات ریاست جمهوری آن هم یک سال پس از برکناری "محمد مرسی" بود، مسؤولان نظامی این کشور اعلام کردند که رأی گیری از شهروندان سوری مقیم این کشور انجام نمی شود.
این درحالی است که پس از ترکیه، لبنان، اردن و عراق، کشور مصر بیشترین تعداد آوارگان سوری را در خود جای داده است. بر اساس گزارشها، حدود 320 هزار آواره سوری در مصر هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها