نماینده ملس عراق:

آیت الله سیستانی در تشکیل دولت دخالت نمی کند

آیت الله سیستانی در تشکیل دولت دخالت نمی کند
شنبه 10 خرداد 1393 - 17:01

العالم - "صادق اللبان" نماينده و عضو حزب ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق بر ثبات موضع آيت الله سيد علي سيستاني مرجع شيعيان عراق در قبال تشكيل دولت اين كشور و عدم دخالت ایشان تاكيد كرد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نماينده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق، گفت: موضع آيت الله سيستاني در قبال تشكيل دولت جديد عراق ثابت و آشكار است و اين مرجع ديني به راي و نظر مردم عراق در انتخاب نمايندگان اصلح از نظر آنان احترام مي گذارد.

به گزارش السومريه نيوز، اللبان افزود: آيت الله سيستاني موضعي يكسان نسبت به همه گروه هاي عراقي دارد و ائتلاف دولت قانون از موضع خود در تشكيل دولت اكثريت كوتاه نخواهد آمد.

نماینده مجلس عراق تاکید کرد: مرجعيت ديني عراق از دولت آينده مي خواهد كه بر اساس برنامه هاي ملي تلاش كند و به شهروندان خدمت رساني نمايد.

وي ادامه داد: غيرممكن است كه آيت الله سيستاني روند سياسي را به سمت ديگري هدايت كند زيرا ايشان به نظر مردم عراق اهميت مي دهد.

اللبان افزود: ائتلاف دولت قانون به هم پيماني ملي پايبند است و ديدارها و گفتگوهايي را با گروه هاي سياسي ديگر با هدف تشكيل ائتلافي مقتدر و قادر به تشكيل دولت اكثريت سياسي انجام داده است.

شيخ "عبد المهدي الكربلائي" نماينده آيت الله سيستاني روز جمعه از همه اقشار جامعه عراق خواسته بود كه براي اطمينان از اينكه به نقش خود در كشور عمل مي كنند، در اداره امور كشور مشاركت كنند.

وي همچنين بر لزوم تكيه به معيارهاي شايستكي، تجربه و سالم بودن در انتخاب وزرا و مسئولان عراقی تاكيد كرده بود.

برخي از گروه هاي سياسي عراق از جمله فراكسيون وفاداري به عراق و ائتلاف هاي نينوا و صلاح الدين و فراكسيون همبستگي و ... اخيراً به ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالكي نخست وزير عراق پيوستند  كه تعداد كرسي هاي دولت قانون و احزاب ائتلافی در مجلس عراق افزايش يافته و به 112 كرسي رسيده است.

"اسامه نجیفی" رئیس پارلمان عراق و رئیس ائتلاف "متحدون للاصلاح" چند روز پیش از مرجع عالیقدر شیعیان این کشور درخواست کرده بود که برای تعیین نخست وزیر این کشور وارد عمل شود.

 "اسامه نجیفی" طی نامه ای از آیت الله سیستانی خواسته بود تا برای پایان دادن به سیاست به حاشیه راندن و ایجاد توازن و انتخاب نخست وزیر آینده طبق منافع عالی عراق، وارد عمل شود.

وی همچنین تأکید کرد که ائتلافش با نخست وزیری هر شخصیت سیاسی(نوری المالکی) برای سومین دوره، مخالف است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها