همکاری های ایران و کویت در کانون توجه منطقه

همکاری های ایران و کویت در کانون توجه منطقه
شنبه 10 خرداد 1393 - 22:12

العالم - یک روزنامه کویتی نوشت : محافل سياسي دركشورهاي حوزه خليج فارس و منطقه ، سفر قريب الوقوع امير كويت به ايران درصدر هياتي عاليرتبه را دركانون توجه خود قرار داده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم روزنامه القبس روز شنبه به نقل از منابع آگاه افزود : سفر امير كويت به ايران مي تواند به تقويت امنيت و ثبات منطقه كمك كند و گشايشي در روابط ميان كشورهاي حوزه خليج فارس و ايران ايجاد نمايد ؛ به ويژه اينكه كويت در زمان  حاضر ، رياست سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و نيز نشست سران عرب را برعهده دارد.

منابع ياد شده افزودند همه مسائل پرتنش دربرنامه كاري سران كويت و ايران قرار خواهد داشت، هر دو كشور با نگراني، گسترش اقدام های خشونت بار و افراط گرايانه را درعراق دنبال مي كنند و نگران گسترش اين خشونت ها به كل منطقه هستند.

به عقیده اين منابع، موضوع فلات قاره نيز بعد از پايان فعاليت كميته هاي فني مشترك ايران و كويت ، از سوي مسئولان دو كشور بررسي خواهد شد.

بر اساس اين گزارش ، مسئولان ايراني و كويتي به بررسي راه هاي كاستن از گسترش اقدام های خشونت بار و افراطي درعراق خواهند پرداخت.

القبس همچنین به نقل از حسين امیر عبداللهيان معاون وزير امور خارجه ايران نوشت :  سفر امير كويت به ايران به ثبات امنيت در منطقه كمك خواهد كرد و درديدار با وي ، چالش هاي امنيتي از جمله افراط گرايي و روشن شدن آتش طايفه گري بررسي خواهد شد.

وي افزود كه تهران توجه خاصي به تقويت روابط با عربستان دارد و در زمان حاضر اقداماتي متقابل درحال انجام است و اميد مي رود كه اين اقدامات نتيجه بخش باشد.

القبس می نویسد : منابع آگاه پيش بيني مي كنند كه در نشست سران كويت و ايران ، موضوع های جنجالي منطقه و نيز روابط دوجانبه بررسي شود.

به نوشته این روزنامه کویتی محورهاي که به احتمال زیاد بین سران ایران و کویت مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت به این شرح ا ست : 

- ايران كويت را درجريان نتايج مذاكرات خود با غرب (گروه 5+1) قرار مي دهد و از كويت تضمين هايي درباره نيروگاه هسته اي خواهد خواست.

- موضوع سوريه و بازتاب هاي آن.

- وضعيت عراق و رشد افراط گرايي و نگراني مشترك درباره ادامه رشد گروه هاي تندرو.

- روابط ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس و نشانه هاي گشايش در اين روابط.

- بررسي موضوع فلات قاره بعد از تكميل فعاليت هاي كميته هاي فني مشترك ميان ايران و كويت - اين موضوع قبل از انجام فعاليت اين كميته ها ، مطرح نبود.

- تقويت همكاري تجاري ، كشاورزي و گردشگري ميان ايران و كويت.

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت فردا (یکشنبه) به همراه هیاتی از مسؤولان ارشد این کشور برای سفری دو روزه وارد تهران خواهد شد.

با توجه به تحولات کنونی منطقه، رسانه ها با دقت به این سفر و نتایج آن چشم دوخته اند، و هرکدام تفسیرهای متفاوتی را از دلایل انجام این سفر در شرایط کنونی بیان می کنند.

خبرگزاری رسمی کویت تأکید کرد که شیخ احمد الصباح و هیات همراه وی روز یکشنبه یکم ژوئیه 2014 کویت را به مقصد کشور دوست "جمهوری اسلامی ایران" ترک خواهد کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها