عزم بغداد برای توقف صدور نفت از کردستان عراق

عزم بغداد برای توقف صدور نفت از کردستان عراق
چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 23:08

العالم - نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف دولت قانون، از آغاز تدابیر دولت عراق برای جلوگیری از صدور نفت از منطقه کردستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "هیثم الجبوری" نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون در گفت وگو با "سومریه نیوز"، تاکید کرد که هیچ شخص، قدرت داخلی یا خارجی نمی تواند مانعی بر سر راه احقاق حق عراق در خصوص استفاده از منابع خود ایجاد کند.

وی با اشاره به این که منطقه کردستان عراق و به ویژه مسعود بارزانی رئیس این منطقه از تمام عرف و قوانین عراق عبور کرده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که برادران کُرد به قانون اساسی عراق که به صراحت بر تعلق منطقه کردستان به کشور عراق اذعان کرده است، رای داده اند.

الجبوری تصریح کرد که کردستان بخشی از عراق و ملت کُرد جزئی از ملت عراق است و امکان ندارد که از این ملت بگذریم و درقبال آن کوتاهی کنیم و آنها نیز امکان ندارد که در خصوص منافع خود با عراق کوتاهی کنند و اموری که شاهدیم تنها انعکاس رفتارهای فردی برای مشکل آفرینی است.

نچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان امروز چهارشنبه تاکید کرد که منطقه کردستان توافقنامه همکاری 5 ساله قابل تمدید در زمینه انرژی با ترکیه منعقد کرده است.این درحالی است که دولت عراق تاکید کرده است که شرکت نفت(سومو) تنها مرجع ذی صلاح در زمینه فروش نفت خام عراق از جمله نفت منطقه کردستان است.

نوری مالکی نخست وزير عراق پیش از این صادرات نفت از منطقه كردستان اين كشور را نقض حاكميت و قانون اساسی کشور اعلام کرده بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها