خطری که از مشرق اروپا را تهدید می کند

خطری که از مشرق اروپا را تهدید می کند
پنج‌شنبه 15 خرداد 1393 - 23:12

اعضای اتحادیه اروپا و گروه 7 در بروکسل، نحوه مقابله با خطر بازگشت تروریست های غربی از عراق و سوریه را بررسی کردند.

"ریاض صقر" کارشناس امور استراتژیک روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه العالم خاطرنشان کرد که این خطر در حال انتقال از عراق و سوریه به سایر کشورهای منطقه و جهان است و نشست اتحادیه اروپا و گروه 7 اعلام خطری است که از جانب گروه های مسلح خارجی متوجه آنها است و در واقع بررسی خطر مرگی است که از سمت مشرق متوجه آنها است.
ریاض صقر گفت: تروریست هایی که به عنوان مزدور از اروپا آمدند و از مرزهای ترکیه و سوریه عبور کردند و جنایت هایی مانند انفجار، کشتار، قطع اعضا و سر بریدن را علیه مردم سوریه مرتکب شدند، به علت ناکامی بزرگ در سوریه و عراق در حال باز گشت به کشورهایشان هستند و این درحالی است که برخی از آنان به تازگی عملیات تروریستی در اروپا انجام دادند.
وی به هشدارهای سازمان های امنیتی اروپا اشاره کرد که می گویند تروریسمی که به اروپا باز می گردد گروهک های خفته ای را در این منطقه شکل داده و اهرم فشاری بر دولت های اروپایی هستند.
این کارشناس امور استراتژیک افزود: این دولتها برای برقراری تماس با سازمان های امنیتی سوریه، لبنان، عراق و ترکیه و مقابله با این تروریست ها در بروکسل، نشستی فوق العاده برگزار کردند.
ریاض صقر گفت: ترس بر سازمان های امنیتی اروپا حاکم شده چرا که تروریسم تنها در سوریه و عراق نیست بلکه در منطقه و جهان است و به داخل اروپا راه پیدا کرده است.
وی افزود: ترس از تروریسم در غرب باعث شده که هر گونه انفجار یا تیراندازی در این منطقه موجب آماده باش سریع اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد می شود اما وقتی یک آمریکایی در یک انفجار انتحاری در ادلب خود را منفجر و عده ای از شهروندان سوری را قربانی می کند، کسی واکنشی نشان نمی دهد.
ریاض صقر خاطرنشان کرد: جنایت های انتحاری علاوه بر جنایت های دیگری است که متعاقب آن هزاران نفر در نتیجه عملیات های تروریستی مانند ترور، قتل، قطع اعضا و بریدن سر به خاطر تعصب قومیت در عراق و سوریه قربانی می شوند. اما اتحادیه اروپا از اینها سخنی نمی گوید زیرا تروریسم وقتی برای آنها خطر محسوب می شود که به آنها ضربه بزند.
این کارشناس مسایل استراتژیک با بیان این که تروریسم در حال انتقال به اروپا است، بویژه بعد از اظهارات گروهک داعش مبنی بر انتقال درگیری به داخل ترکیه و از آنجا به اروپا، این سوال را مطرح کرد که اتحادیه اروپا حالا چگونه می تواند حملات تروریستی علیه خود را متوقف کند؟ وی به یک ضرب المثل عامیانه اشاره کرد که می گوید کسی که آتش می افروزد باید جهت باد را بداند.
وی گفت: آنها آتش را در سوریه روشن کردند ولی جهت آن را که ممکن است به سمت خودشان باشد، متوجه نشدند و حالا این خطر را احساس می کنند، خطر گروهک های خفته ای که از طریق تیراندازی و انفجارهایی که در اروپا رخ داد، آشکار شد.

ریاض صقر تاکید کرد که اروپایی ها در برابر تروریسمی قرار گرفته اند که به آنجا نفوذ کرده و کاری نمی توانند انجام دهند، مگر با همکاری امنیتی و سیاسی با سوریه.

وی دراین زمینه به سخنان فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، در یکی از شبکه های ماهواره ای استناد کرد که در آن مصاحبه گفته بود، برای مقابله با این تروریستها و بدست آوردن اطلاعاتی که سوریه در طول 3 سال جنگ با تروریست ها به دست آورده، کشورهای اروپایی و آمریکا تماس هایی را با سوریه برقرار کرده اند.

پربیننده ترین خبرها