ایران و ترکیه، اراده سیاسی برای رفع موانع همکاری

ایران و ترکیه، اراده سیاسی برای رفع موانع همکاری
دوشنبه 19 خرداد 1393 - 21:13

العالم - هیات های عالیرتبه ایران و ترکیه به ریاست روحانی و اردوغان در نشست مشترک روز سه شنبه بر وجود اراده سیاسی طرفین برای رفع موانع گسترش روابط میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران گفت :ترکیه اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی دارد و ما نیز در میان کشورهایی که اخیرا برای گسترش مناسبات با ایران ابراز تمایل کرده اند، برای ترکیه حساب ویژه ای باز کرده ایم.

وی افزود : دو کشور می توانند به سرعت موانعی را که بر سر راه گسترش مناسبات وجود دارد ، بر طرف کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت : فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور باید روابط نزدیکتری با یکدیگر داشته باشند چراکه بستر مناسبی برای فعالیت مشترک بخش های خصوصی ایران و ترکیه وجود دارد.

روحانی حل برخی از مشکلات در حوزه تعاملات بانکی را به عنوان مقدمه گسترش سریع تعاملات در عرصه اقتصادی عنوان کرد و افزود : رییس بانک مرکزی ایران روابط بانکهای مرکزی دو کشور و بانکهای خصوصی و دولتی را مورد بررسی قرار می دهد و بستر لازم برای همکاریها را فراهم خواهند کرد.

وی با اشاره به طرح های گسترده ایران در بخش پتروشیمی اظهار داشت : ایران برای مشارکت سرمایه گذاران ترک در بخش پتروشیمی خود اولویت قائل است.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به زیرساختهای لازم ازجمله راه آهن گفت:اگر ایران و ترکیه از طریق مرز بازرگان خطوط راه آهن خود را به یکدیگر متصل کنند،دریاهای سیاه و مدیترانه به آبهای آزاد جنوب ایران و از سوی دیگر به شرق و کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان و چین متصل خواهد شد که این امر بستر مناسبی برای ارتقا ظرفیت های حمل و نقل منطقه خواهد بود.

روحانی همچنین به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاریها با ترکیه در بخشهای گردشگری ، علمی ، فرهنگی و فضای مجازی اشاره کرد و گفت : شهر قونیه سندی بر اشتراکات دیرین فرهنگی ایران و ترکیه است و باید تلاش کنیم تا تعاملات فرهنگی دو کشور نیز بیش از پیش گسترش یابد.

رییس جمهوری اسلامی ایران درمورد مسایل منطقه ای نیز بر آمادگی تهران برای همکاری با ترکیه تاکید کرد و گفت : در سالهای گذشته سخنان بسیاری در این زمینه مطرح شده اما به نتایج مطلوب نرسیده است ما امروز می توانیم نکات مطلوب و واقع بینانه ای تعیین کنیم.

روحانی افزود: مطمئن هستم دو کشور درباره مسایل عراق،شمال آفریقا ، مسایل خاورمیانه ، آزادی قدس و بازگشت مردم فلسطین به سرزمینهایشان اشتراک نظر دارند و اگر با یکدیگر همراه باشند تاثیرات مثبت و سازنده زیادی در منطقه و روند تحولات آن خواهند داشت.

رییس جمهوری مبارزه با خشونت و افراط گرایی و تفرقه های نابجا در دنیای اسلام را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد : متاسفانه عده ای به دروغ و به نام دین خون مسلمانان را می ریزند و این وظیفه ماست که از خونریزیها جلوگیری کنیم.

عبدالله گل رئیس جمهوری  ترکیه نیز در این نشست با بیان اینکه پذیرایی از هیئت عالی‌رتبه ایرانی در پایتخت ترکیه پس از وقفه‌ای 18 ساله مایه غرور و خوشبختی ماست، گفت: ایران و ترکیه به لحاظ انسانی، فرهنگی و تاریخی دوستانی دیرینه و نزدیک هستند.

وی با اشاره به ظرفیت های متعدد و متنوع برای گسترش همکاری‌های دو کشور اظهار داشت: اقتصاد ایران و ترکیه نزدیکی‌های زیادی به همدیگر دارند و می توانند به خوبی نیازهای یکدیگر را پوشش دهند و از همین رو گسترش روابط دو کشور به‌ویژه در عرصه اقتصادی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

رئیس جمهوری ترکیه با ابراز امیدواری برای اینکه جلسه فردای آقای روحانی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترکیه زمینه‌های گسترش همکاری بخش خصوصی اقتصاد ایران و کشورش را فراهم کند، گفت: رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار در روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سال آینده هدفی در دسترس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها