دیپلمات سابق آمریکایی مطرح کرد:

تلاش صهیونیست‌ها برای مانع‌تراشی در توافق هسته‌ای +ویدیو

چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 22:03

واشنگتن، العالم- یک دیپلمات سابق آمریکایی تاکید کرد: فشارهای "اسراییل" بر دولت آمریکا، مانع توافق میان ایران و غرب -و به ویژه آمریکا- در مذاکرات هسته‌ای است.

"ادوارد پیک" دیپلمات اسبق آمریکایی روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم بعید دانست که ایران و غرب و به ویژه آمریکا در مذاکرات هسته ای فعلی تا پایان مهلت مشخص شده در توافقنامه ژنو، به توافق برسند؛ زیرا فشارهای اسراییل بر دولت آمریکا مانع از حصول توافق می شود.

وی افزود: به سختی می توانم نتیجه ای برای این مذاکرات ببینیم؛ زیرا دو طرف با مشکلات بسیاری روبرو هستند، علاوه بر آن، تحریم های اقتصادی و جنگی که ناگهان در عراق شعله ور شد نیز به مشکلات می افزاید. نمی توانم پیش بینی کنم که با وجود همه این مشکلات و موانع، ایران و آمریکا به توافق برسند.

این دیپلمات سابق آمریکایی خاطرنشان کرد که آمریکا و ایران منافع متضاد در منطقه دارند، پس چگونه می توان به توافق دست یافت؟ برخی طرفهای شرکت کننده در این مذاکرات نیز در وخیم تر کردن اوضاع چه در عراق یا سوریه و یا دیگر مناطق دست دارند.

ادوارد پیک تاکید کرد که طرفهای بسیاری در این مساله مشارکت دارند و تمام طرفها خواه ترک ها یا آمریکایی ها و یا سعودی ها می خواهند که دیگری، کار را به عهده بگیرد؛ زیرا نمی خواهند سختی این امور را خود به دوش بکشند؛ از این رو پیش بینی میکنم که این مذاکرات 6 ماه دیگر نیز تداوم داشته باشد، زیرا در حال حاضر به سبب فشارهای اسراییل بر آمریکا شاهد هیچ گونه موفقیتی نیستیم.

وی افزود: سیاستهای آمریکا در قبال پرونده های مختلف منطقه و از جمله عراق بر اساس ثبات و اصولی ثابت است و در طول دوران کوتاه گذشته تغییری در آن رخ نداده است.

مذاکرات ایران و ۱+۵ اواسط هفته جاری در وین پایتخا اتریش آغاز شد و قرار است دو طرف در این دور از گفت‌وگوها به نگارش پیش‌نویس توافق جامع مشغول شوند.

18-23:45 

پربیننده ترین خبرها