ائتلاف مالکی: آمریکا داعش را وارد عراق کرده است

ائتلاف مالکی: آمریکا داعش را وارد عراق کرده است
دوشنبه 2 تير 1393 - 14:02

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق تاکید کرد که آمریکا با نوع موضعگیری خود درقبال سوریه و حمایت از تروریستها، گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) را وارد عراق کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شاکر الدراجی عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون در مجلس نمایندگان عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد: آمریکا در وقایع کنونی عراق دست دارد و با ارسال اسلحه و تروریست ها به سوریه باعث ناآرام شدن عراق نیز شده است زیرا این اسلحه و تروریست ها به عراق نیز منتقل می شوند و مجموعاً نحوه تعامل آمریکا با عراق نادرست است.

وی تاکید کرد: نحوه تعامل آمریکا با عراق واقعاً شرم آور است و واشنگتن به توافقنامه استراتژیکی که با دولت بغداد امضاء کرده است، پایبند نیست.

الدراجی افزود: آمریکایی ها به تعهد خود مبنی بر حمایت از ارتش عراق و مبارزه با تروریست ها پایبند نیستند.

نماینده مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد: عراق با تجاوز خارجی مواجه است و طبق توافقنامه استراتژیک بین واشنگتن و بغداد، اگر عراق با تجاوز خارجی مواجه شود، آمریکا باید از عراق حمایت کند.

عراق از چندی پیش شاهد نبرد ارتش به همراه نیروهای مردمی و عشایر با عناصر گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) است که اخیرا به تحرکات نظامی دست زده و مناطقی از عراق را به کنترل خود در آورده اند.

دولت آمریکا کمک به دولت عراق برای سرکوب عناصر مسلح را مشروط به ترک قدرت از سوی نوری المالکی نخست وزیر این کشور کرد.

شبکه آمریکایی "سی ان ان" به نقل از برخی مسؤولان کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا تا زمانی که نوری مالکی دولت را ترک نکند، به ارتش عراق کمک نظامی نخواهد کرد.

اما ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق دخالت های آمریکا در امور سیاسی این کشور را رد و تاکید کرد که عراقی ها هرگز بنده آمریکا نخواهند بود.

وزیر امور خارجه آمریکا ظهر امروز بعد از ورود به عراق با نوری المالکی نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد. 

پربیننده ترین خبرها