منابع مالی داعش از بودجه برخی کشورها بیشتر است

منابع مالی داعش از بودجه برخی کشورها بیشتر است
سه شنبه 3 تير 1393 - 10:53

گزارشهای منتشر شده در خصوص منابع مالی گروه تروریستی "داعش" حاکی از آن است که این گروه اکنون به ثروتی دست یافته است که از بودجه برخی کشورها نیز بیشتر است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پیشروی سریع و انتقال و سازماندهی تروریست‌های داعش بین مرزهای سوریه و عراق و ترکیه، و دستیابی این گروه به انواع سلاح و مهمات و تجهیزات پیشرفته، بدون در اختیار داشتن منابع مالی و تسلیحاتی و حمایتهای منطقه‌ای و بین المللی امکان پذیر نیست.
به عقیده کارشناسان، گروه تروریستی داعش اکنون در مقایسه با دیگر گروه های تروریستی از حمایتهای بیشتری در این زمینه برخوردار است.
گروه تروریستی داعش طی دو هفته گذشته فعالیتهای خود را در عراق نیز گسترش داده و مناطقی از غرب این کشور را اشغال کرده است.
گزارشهای رسانه‌ای به نقل از برخی کارشناسان حاکی است که بودجه این گروه تروریستی حدود 2 میلیارد دلار آمریکا است.
منابع مالی داعش:
* استان الانبار
شورای روابط بین الملل تأکید کرده است که در سال 2013 گروه تروریستی داعش ماهانه 8 میلیون دلار از طریق غارت اموال مردم و گرفتن مالیات از تاجران و مغازه داران محلی در استان الانبار عراق، درآمد داشته است؛ و اکنون با اشغال مناطق بیشتری از این کشور، این درآمدها نیز افزایش خواهد یافت.
* مواد مخدر، آدم ربایی و پولشویی
گزارشها همچنین حاکی است که داعش به روش گروه‌های مافیایی از طریق آدم ربایی، سرقت، مواد مخدر و پولشویی درآمد کسب می کند، به صورتیکه طبق اظهارات "جاش روژین" خبرنگار نشریه آمریکایی "دیلی بیست" عناصر داعش طی هفته های اخیر پس از نفوذ به مناطقی در شمال غربی عراق، شمار قابل توجهی از شهروندان را ربوده‌اند.
* نفت
گروه تروریستی داعش با قاچاق نفت سرقت شده از سوریه و انتقال آن به خاک ترکیه و فروش آن در بازار سیاه، درآمد هنگفتی را برای خود ایجاد کرده است. البته این گروه تروریستی طی روزهای اخیر بارها به پالایشگاه نفت بیجی در استان صلاح الدین عراق حمله کرده است که این حملات با مقاومت نیروهای عراقی ناکام مانده است.
* حمایتهای مالی گسترده
خبرنگار دیلی بیست همچنین خاطرنشان کرد که عناصر داعش از سوی برخی طرفها در کشورهایی مانند عربستان و قطر به صورت گسترده حمایت مالی می شود؛ کشورهایی که به عنوان همپیمان آمریکا در منطقه شناخته می شوند. "جاش روژین" خاطرنشان کرد، با وجود اظهار بی اطلاعی مسؤولان این کشورها از کمکهای مالی ارائه شده به داعش، آنها کاملا از این کمکها مطلع هستند ولی ترجیح داده اند که دراینباره چشم خود را ببندند.
* اشغال و سرقت
حمله به شهرها و غارت اموال نیز از دیگر منابع درآمد این گروه جنایتکار است به صورتیکه تروریستهای داعش پس از ورود به شهر موصل و اشغال استان نینوا به بانکها حمله کرده و حدود 430 میلیون دلار به دست آوردند.

بر اساس برخی گزارشها داعش تا کنون درآمدی معادل دو میلیارد دلار داشته که این رقم به هیچ وجه با دیگر گروه های تروریستی مانند القاعده یا طالبان قابل مقایسه نیست؛ این گزارشها حاکی است که داعش اکنون ثروتی را به دست آورده که از بودجه برخی کشورها نیز بیشتر است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها