آوارگی؛ روی دیگر جنگ القاعده در یمن

آوارگی؛ روی دیگر جنگ القاعده در یمن
شنبه 7 تير 1393 - 23:02

صنعا، العالم ـ هزاران خانواده در یمن به سبب ادامه درگیری‌ها میان ارتش این کشور و گروه تروریستی القاعده در دو استان "ابین" و "شبوه" در جنوب یمن، آواره شده‌اند.

به گزارش خبرنگار العالم از صنعا، در پی رویارویی های ارتش یمن با گروه تروریستی القاعده در استان های ابین و شبوه، هزاران یمنی آواره شده و اوضاع انسانی آوارگان یمنی در اردوگاه های این کشور  بسیار سخت است و پناهجویان از دولت یمن خواسته اند تا پیش از وخیم تر شدن اوضاع برای کمک به آنها وارد عمل شود.

 "سناء عایش" یکی از آوارگان یمنی است که با روحیه ای ضعیف به همراه خانواده خود در اردوگاهی در استان شبوه در جنوب یمن زندگی می کند. سختی آوارگی موجب شده تا نوزاد وی در هفت ماهگی و زودتر از موعد به دنیا بیاید و پس از دو روز به سبب اوضاع نابسامان اردوگاه و نبود امکانات لازم، جان خود را از دست بدهد.

وضعیت این زن یمنی و دیگر آوارگان، گواهی بر سختی اوضاع هزاران خانواده یمنی است که وادار به ترک شهرهای خود به سبب درگیری های چندین ماهه میان ارتش این کشورو عناصر تروریست القاعده در دو استان ابین و شبوه شدند.

"عبدالله محسن" رییس جمعیت ناظر بر اردوگاه های آوارگان یمن نیزدر گفت وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: به سبب فراهم نبودن امکانات لازم از طرف دولت و یا نهادهای داخلی و یا بین المللی، آوارگان  یمنی از وضعیت فاجعه باری رنج می کشند.

آمارها نشان می دهد که جنگ اخیر علیه القاعده در یمن منجر به فرار بیش از 6 هزارو پانصد خانواده یمنی شده و اطلاعات حاکی از تعداد بسیار بیشتری است که به صورت رسمی ثبت نشده است و همگی از سختی اوضاع و بی توجهی طرفهای ذیربط شکایت دارند.

یکی از آوارگان می گوید: وضعیت آوارگان بسیار وخیم است و از روزی که به همراه خانواده اش شهر خود را ترک کرده، هیچ کسی هیچ چیزی در اختیار آنها نگذاشته است، حتی یک لقمه نان را به سختی می توان به دست آورد و فقط تکه های نان خشک در اختیار آنها گذاشته می شود.

واحد اجرایی مدیریت اردوگاه های آوارگان یمن تاکید کرد که اوضاع دشوار و پیچیده آوارگان را دنبال می کند و برای فراهم کردن محیطی امن برای خانواده های آواره، با نهادهای داخلی و بین المللی در ارتباط است.

"محمد حرمل" معاون رییس واحد اجرایی مدیریت اردوگاه های آوارگان یمن نیز اظهار می دارد: بودجه ای برای مقابله با این وضعیت نداریم و از کسری شدید بودجه رنج می بریم. ما تلاش می کنیم تا برای تامین احتیاجات آوارگان، هماهنگی های لازم را با سازمان های بین المللی برقرار کنیم.

شمار زیادی از خانواده های آواره از واحد آوارگان در صنعا می خواهند تا راه حلی برای اوضاع آنها بیابد؛ وضعیت وخیم آوارگان یمنی بیانگر سوء سیاست های دولت صنعا در برخورد با این مساله است.

خبرنگار العالم در صنعا تاکید کرد که واحد ویژه رسیدگی به امور آوارگان، آمار و ارقام نگران کننده ای درباره تعداد آوارگان در یمن ارائه می دهد و تاکید می کند که با توجه به افزایش روزافزون تعداد خانواده های آواره به سبب درگیریها و جنگها، تلاش هایش برای مقابله با این پدیده کافی نیست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها