ویژگیهای مهم جنگنده‌ای که عراق از روسیه خریده است

ویژگیهای مهم جنگنده‌ای که عراق از روسیه خریده است
دوشنبه 9 تير 1393 - 09:37

عراق سرانجام دیروز چند فروند جنگنده سوخو 25 را از روسیه تحویل گرفت، و قرار است به زودی این جنگنده‌ها که توانایی بالایی در هدف قرار دادن و انهدام اهداف روی زمین دارند، جهت مقابله با تروریستها در مناطق بحران زده استفاده شوند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سوخو 25 یا SU-25، جنگنده‌ای تک سرنشین و دو سرنشین با دو موتور است که توسط دفتر طراحی "سوخو" در اواخر دهه هفتاد در روسیه تولید و اوایل دهه هشتاد وارد خدمت فعال نظامی شد. این هواپیمای نظامی در نیروی هوایی و هوانیروز روسیه با نام مستعار کلاغ سیاه و در ناتو به نام پای قورباغه (Frogfoot) شناخته می‌شود.
مأموریت این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی  است. توسعه این هواپیما در سال ۱۹۹۷ باعث بوجود آمدن هواپیمای جدید و بسیار پیشرفته سوخو -۳۹ شد .
سوخو 25 برای مسیرهای کوتاه ساخته شده است، ولی توانایی هجومی آن برای هدف قرار دادن مواضع دشمن بر روی زمین بسیار بالا است. این جنگنده برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب‌وهوایی شبانه‌روزی و به طور خاص انهدام خودروهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن، و هلیکوپترهای نظامی دشمن طراحی شده است.

 

سوخو 25

مشخصات:
طول: 15:33 متر
طول باند برای پرواز : ۶۰۰ متر
طول باند برای فرود : ۶۰۰ متر
وزن : ۹۵۰۰ کیلوگرم فقط هواپیما
موتور: دو موتور توربوجت تومانسکی آر-۱۹۵
حد اکثر سرعت : ۹۷۵ کیلومتر در ساعت ۰٫۸ ماخ
برد پروازی : ۲۵۰۰ کیلومتر
سقف پرواز : ۱۰۰۰۰ متر
رنج حمله: ۱۲۵۰ کیلومتر بدون در نظر گرفتن تانکرهای اضافی
سوخت داخلی: ۳۵۰۰ لیتر که با تانکرهای اضافی به ۶۰۰۰ لیتر هم می‌رسد

 

سوخو 25

تسلیحات:
ساختار کلی، تجهیزات الکترونیکی، و به ویژه توانایی استفاده از طیف وسیعی از مهمات و امکان فعالیت در خطرناکترین شرایط، سوخو-۲۵ را جنگنده‌ای ایده‌آل برای پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی می‌سازد.
این جنگنده دارای یک قبضه توپ اتوماتیک دولول ۳۰ میلی متری با نرخ شلیک ۳۰۰۰ گلوله در دقیقه است.
همچنین می توان آن را به انواع راکت‌انداز، راکت‌های هدایت شونده، موشک‌های هوا به سطح و هوا به هوا، بمب‌های لیزری، بمبهای ضد نفر، بمب‌های خوشه‌ای، بمب‌های آتش‌زا و ... تجهیز کرد.

 

su - 25

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها