شبکه تلویزیونی "بی.بی.سی" فاش کرد:

طرح انگلیس برای 100 هزار تروریست در سوریه

طرح انگلیس برای 100 هزار تروریست در سوریه
جمعه 13 تير 1393 - 22:28

شبکه تلویزیونی "بی.بی.سی" فاش کرد که دولت انگلیس، پیش از این برای آموزش و مجهز کردن ارتشی 100 هزار نفره از تروریستها در سوریه به منظور براندازی دولت این کشور، برنامه ریزی کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه تلویزیونی "بی.بی.سی" در برنامه "نیوزنایت" پرده از طرحی برداشت که دو سال پیش برنامه ریزی شده بود و طراح آن ژنرال سر دیوید ریچاردز بود که در آن زمان، بلندپایه ترین فرمانده ارتش انگلیس به شمار می رفت.

این طرح، پس از کامل شدن، در اختیار نخست وزیر انگلیس و شورای امنیت ملی و شماری از سران آمریکایی قرار گرفت اما در جمع بندی ها، این طرح بسیار خطرناک ارزیابی شده بود.

به گفته منابع آگاه در دولت انگلیس، این طرح برای بررسی به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، دومینیک گریو دادستان انگلیس و شورای امنیت ملی ارائه شده بود.

از میان شخصیت های بلندپایه آمریکایی که این طرح را بررسی کردند؛ می توان به ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره کرد.

در حالی که در آن زمان، این طرح، به صورت مبالغه آمیزی ریشه ای توصیف شده بود؛ هفته گذشته، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از تلاش برای تامین نیم میلیارد دلار جهت آموزش عناصر مسلح در سوریه خبر داد که این طرح، دقیقا مشابه طرح لرد ریچاردز است.

منابع آگاه به برنامه نیوزنایت گفتند که لرد ریچاردز در آن زمان، رئیس ستاد ارتش بود اما در حال حاضر از ارتش بازنشسته شده است. وی در آن زمان بر این باور بود که دو راه حل بیشتر وجود ندارد، یا باید به بشار اسد اجازه پیروزی داده شود، یا باید او را شکست داد.

برپایه این گزارش، همزمان با تعهد دولت انگلیس به خودداری از ارسال نیروهای زمینی انگلیس، طرحی ارائه شد که بر اساس آن از بین مخالفان و عناصر مسلح در سوریه، ارتشی در ترکیه و اردن تشکیل شود. آنگاه به کامرون اطلاع داده شد که طرح انتخاب افراد و مجهز کردن و آموزش دادن به آنان، بر پایه تشکیل ائتلافی بین المللی صورت خواهد گرفت.

همچنین به کامرون گفته شده بود که اجرای این طرح، یک سال به طول خواهد انجامید و این مدت، زمان لازم برای تشکیل دولت جایگزین برای سوریه در خارج از کشور را فراهم خواهد کرد.

بر اساس این طرح، به محض آماده شدن ارتش مسلح مخالفان سوری، آنها را با پشتیبانی جنگنده های ائتلاف کشورهای غربی و عربی، به سوی دمشق پایتخت سوریه گسیل خواهند کرد.

در آن زمان، این طرح، کنار گذاشته شد اما زمانی که دلایلی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه پیدا شد، کامرون را قانع کردند که عملیات نظامی ضد بشار اسد صورت گیرد. درحالی که کامرون برای عملیات نظامی علیه دولت سوریه قانع شده بود؛ اعضای پارلمان انگلیس در ماه آگوست، علیه دخالت مستقیم نظامی انگلیس در سوریه، رای دادند.
26

پربیننده ترین خبرها