آلمان نماینده سیا را از این کشور اخراج کرد

آلمان نماینده سیا را از این کشور اخراج کرد
جمعه 20 تير 1393 - 13:31

العالم - دولت آلمان اعلام کرد که نماینده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در این کشور را در چارچوب پرونده افراد آلمانی مظنون به جاسوسی برای آمریکا، اخراج کرد.

به گزارش شبکه خبری العالم، "ستیفن زایبرت" سخنگوی دولت آلمان در بیانیه ای تاکید کرد که از نماینده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در سفارت این کشور در برلین خواست تا آلمان را ترک کند.

"کلیمنس بینیگر" رییس کمیسیون نظارت بر فعالیت های اطلاعاتی در پارلمان آلمان نیز گفته که این اقدام برلین در پاسخ به عدم همکاری واشنگتن برای تحقیق در خصوص فعالیت های افراد سازمان جاسوسی آمریکا در آلمان است.

"اورسولا فون درلاین" وزیر دفاع آلمان نیز در این زمینه گفت که به گمان من دولت آلمان امروز اشاره ای آشکار به دولت آمریکا ارسال کرد مبنی بر اینکه از این پس این نوع بی اعتمادی غیرقابل قبول است و باید برای آغازی جدید در روابط واشنگتن - برلین تلاش کنیم.

کاخ سفید تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده اما سفارت آمریکا در آلمان تاکید کرده که ادامه همکاری مستحکم با دولت آلمان در تمامی زمینه ها امری اساسی است.

پس از کشف اطلاعات اولیه در هفته گذشته درباره وجود عنصری در دستگاه اطلاعاتی آلمان مشکوک به همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، دادستانی کل آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که درباره  این مورد و یک مورد جدید تحقیق می کند. رسانه ها آلمانی همچنین به وجود افسری در ارتش آلمان که به نفع واشنگتن فعالیت می کرد، اشاره کرده اند.

اقدام جاسوسی سیا در آلمان منجر به تنش بیشتر در روابط برلین - واشنگتن شده و این در حالی است که سال گذشته نیز روابط آمریکا و آلمان، پس از افشای اطلاعاتی در خصوص شنود مکالمات تلفن همراه "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان توسط آمریکایی ها دچار تنش شده بود.

آنگلا مرکل تحت فشار افکار عمومی آلمان که خواستار اتخاذ موضعی قاطعانه تر و جدی تر در قبال واشنگتن شده بود، بار دیگر از آمریکا خواست تا در این خصوص توضیح دهد اما دولت آمریکا در قبال این موضوع تاکنون پاسخگو نبوده است. 

مرکل با اشاره به بحران های بین المللی مانند بحران اوکراین، خاورمیانه وافغانستان، بر اهمیت اعتمادسازی تاکید کرده و گفت بود که به گمان من در چنین شرایطی ضروری است که اعتماد دوطرفه میان هم پیمانان وجود داشته باشد، اعتماد بیشتر منجر به امنیت بیشتر می شود.

سایبرت سخنگوی دولت آلمان در بیانیه خود پس از اعلام اخراج نماینده سیا، افزود که همکاری مستحکم همراه با اعتماد میان هم پیمانان غربی و بویژه آمریکا، برای آلمان به منظور حفظ امنیت شهروندان و سربازان خود در خارج، امری حیاتی است.

وی افزود: این امر به اعتماد و صراحت دوجانبه نیاز دارد و دولت آلمان همچنان آماده است تا اعتماد و صراحت خود را اظهار کند و انتظار دارد که شریک نزدیک خود (آمریکا) نیز چنین موضعی اتخاذ کند.

"وولفگانگ شویبله" وزیر دارایی آلمان نیز در این زمینه اعلام کرده که اقدام آمریکا در اجیر کردن افراد درجه سه از آلمان علیه ما، حماقتی بیش نیست و در مقابله با چنین حماقتی فقط می توانیم گریه کنیم.

شویبله که به صریح بودن مشهور است، می افزاید: " این مساله ای است که اصلا خوشایند صدراعظم نیست".

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها