کارهای ممنوع در روز انتخاب رئیس جمهور ترکیه

کارهای ممنوع در روز انتخاب رئیس جمهور ترکیه
يکشنبه 19 مرداد 1393 - 07:25

بیش از 50 میلیون نفر از شهروندان واجد شرایط در ترکیه امروز برای نخستین بار در تاریخ این کشور می توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؛ طبق قوانین این کشور برخی کارها در روز انتخابات ممنوع است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر کنونی و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه، "اکمل الدین احسان اوغلو" نامزد توافقی احزاب مخالف و "صلاح الدین دمیرتاش" نامزد حزب دموکراتیک خلق در این انتخابات بایکدیگر رقابت می کنند.
 

رجب طيب اردوغان

* نخست‌وزیر کنونی ترکیه با 60 سال سن
* بیست و هفتمین نخست‌وزیر این کشور
* ریاست حزب عدالت و توسعه
* کسب موفقیت‌های چشمگیر اقتصادی در دوران نخست وزیری

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: برای نخستین بار، در این انتخابات عکس نامزدها در بالای برگه رأی گیری گذاشته شده است. نخستین عکس، تصویر اردوغان، دومی مربوط به دمیرتاش و سومی هم احسان اوغلو است.
رأی گیری از ساعت 8 امروز صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت 18 ادامه می یابد. قرار است پس از پایان رأی گیری، شمارش آرا آغاز شود.
کمیته عالی انتخابات، شمار واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را 52 میلیون و 894 هزار و 115 نفر اعلام کرده است. 165 هزار و 108 صندوق نیز برای رأی گیری در نظر گرفته شده است.
* کارهای ممنوع در روز انتخابات
خرید و فروش و ارائه مشروبات الکلی از ساعت 6 صبح به وقت محلی تا ساعت 24 ممنوع است و همچنین طی این مدت حمل سلاح در شهرها، روستاها و شهرستانها ممنوع است؛ البته به استثنای نیروهای امنیتی و پلیس.
 

صلاح الدين دميرتاش

* نامزد ۴۱ ساله حزب دموکراتیک خلق
* جوان‌ترین رقیب حاضر در انتخابات
* دبیر کل دوره‌ای دموکراتیک خلق
* عضویت در پارلمان از 34 سالگی
* وکیل، فعال سیاسی - مدنی، مدافع حقوق بشر
* نوازنده باغلاما، ساز معروف منطقه آناتولی

هیچکدام از رسانه‌ها حق انتشار هیچگونه خبری در خصوص انتخابات یا نتایج آن را تا ساعت 18 ندارد. و بین ساعتهای 18 تا 21 به وقت محلی می‌توانند فقط بیانیه‌های کمیته عالی انتخابات را منتشر کنند. البته بعد از ساعت 21 رسانه‌ها در انتشار خبرها آزاد خواهند بود. البته کمیته عالی انتخابات می تواند در صورت نیاز این زمان را تمدید کند.
همه اماکن تفریحی از جمله کافی نتها و قهوه خانه‌ها، طی مدت رأی گیری بسته خواهند بود و رستورانها فقط برای ارائه غذا باز هستند.
* زمان اعلام نتایج انتخابات
 

اكمل الدين احسان اوغلو

* نهمین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی
* نویسنده، سردبیر مجله علمی و حامی گفتگوی فرهنگها
* موسس گروه تاریخ علم در دانشکده ادبیات استانبول
* تسلط به انگلیسی و عربی و آشنایی با زبانهای فرانسوی و فارسی

نتایج اولیه انتخابات از سوی کمیته عالی انتخابات در آگوست اوت سال جاری اعلام می شود. در صورت تصمیم کمیته برای برگزاری دور دوم انتخابات، این تاریخ زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی برای دومین دور خواهد بود. نتیجه نهایی نیز در 15 آگوست اعلام می شود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها