آیا مصر به خارجیها و اعراب تابعیت می‌فروشد ؟

آیا مصر به خارجیها و اعراب تابعیت می‌فروشد ؟
يکشنبه 19 مرداد 1393 - 14:56

دولت مصر در حال بررسی طرحی است که به موجب آن به اعراب و خارجی های بدون تابعیت در مقابل سرمایه گذاری در این کشور، تابعیت اعطا کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رئیس اتحادیه سرمایه گذاری مصر از قصد دولت این کشور برای ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری خبر داد که سرمایه خود را از مشارکت کسانی تامین می کند که در ازای سرمایه گذاری، تابعیت دریافت خواهند کرد.

روزنامه اینترنتی "المرصد" تأکید کرد، در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اشخاصی زندگی می کنند که اصطلاحا به آنها "بدون" (افراد بدون تابعیت) گفته می شود و این افراد تابعیت مشخصی ندارند. بر این اساس مصر در ازای سرمایه گذاری "بدون ها" به آنها تابعیت خواهد داد.

"محمد سامح" رئیس اتحادیه سرمایه گذاری مصر این پیشنهاد را مطرح کرده و با استقبال وزیر سرمایه گذاری و گردشگری روبرو شده است. قرار است این طرح در هیأت دولت مصر بررسی شود.

سامح گفت: صندوق پیشنهادی شامل 3 برنامه سرمایه گذاری برای جذب ثروتمندان و سرمایه گذاران عرب و خارجی در مقابل دریافت تابعیت است. طرح اول یک ودیعه نقدی به ارزش 250 هزار دلار بدون بازگشت است و طرح دوم یک ودیعه 500 هزار دلاری است که پس از گذشت 5 سال بدون بهره به ودیعه گذار مسترد می شود.

وی در توضیح طرح سوم گفت: فرد متقاضی 700 هزار دلار به عنوان ودیعه نزد دولت مصر قرار می دهد که بعد از گذشت 3 سال این مبلغ بدون تعلق گرفتن سود به وی مسترد می شود.

سامح خاطرنشان کرد، جمعیت هدف در برنامه اعطای تابعیت 3 گروه هستند: اول افرادی که در مصر اقامت دارند و تعدادشان به 3 میلیون و 200 هزار نفر می رسد که اغلب آنها از کشورهای عربی آمده اند. دوم سرمایه گذاران عرب و خارجی و مخصوصا صاحبان شرکت هایی که محصولات خود را به مصر و آفریقا صادر می کنند و سوم جمعیت موسوم به "بدون" که هیچ تابعیتی ندارند و چند صد هزار نفر از آنها در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می کنند.

وی افزود: این پیشنهاد وسیله ای برای فروش تابعیت نیست بلکه راهی برای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری است که ممکن است با موافقت دولت بتوان برای جذب سرمایه گذاری خارجی از آن بهره برد.

سامح تاکید کرد کسانی که با این طرح تابعیت می گیرند از حقوق کامل شهروندی برخوردار خواهند بود و می توانند از مزایای مربوط به مالیات و نیز رقابت در تمام طرح های ملی بهره مند شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها