اعتراض دیده بان حقوق بشر به لغو تابعیت پنج کویتی

اعتراض دیده بان حقوق بشر به لغو تابعیت پنج کویتی
جمعه 24 مرداد 1393 - 13:59

العالم - دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام دولت کویت در لغو تابعیت پنج شهروند این کشور را گامی رو به عقب خواند و از دولت کویت خواست که فوری در این تصمیم بازنگری کرده و تابعیت این افراد را به آنها بازگرداند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، "جو استورک" معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده بان حقوق بشر با ابراز نگرانی در این باره، تصریح کرد: هیچ حکومتی حق ندارد که به بهانه همسو نبودن دیدگاهها و نظریات شهروندانش، آنها را لغو تابعیت کند.

وی اقدام مقام های کویتی در لغو تابعیت پنج شهروند این کشور را گامی ارتجاعی در ادامه نقض آزادی بیان در کویت برشمرد و افزود: اقدام دولت کویت مغایر با توافقنامه بین المللی درباره حقوق مدنی و سیاسی است.

"بشار الصایق" از رهبران ائتلاف ملی دموکراتیک کویت نیز اعلام کرد که سلب تابعیت شهروندان کویتی، اقدامی تجاوزکارانه است که اهداف سیاسی دارد.

این در حالی است که دولت کویت برای سرکوب اعتراض های داخلی، تدابیر جدیدی اتخاذ کرده است.

دولت کویت در واکنش به تظاهرات ضد حکومتی مردم این کشور، معترضان  را تهدید کرده که تابعیت شرکت کنندگان در تظاهرات را لغو می کند و با مشتی آهنین پاسخ مطالبات معترضان را خواهد داد.

دولت با جلوگیری از فعالیت فعالان سیاسی این کشور، از وزارت امور اجتماعی کویت خواسته تا سازمان های غیردولتی از جمله انجمن های اسلامی و خیریه را که تظاهرات مسالمت آمیز مردمی را مدیریت می کنند، مجازات کند.

هزاران نفر از معترضان کویتی چندی پیش با تجمع نزدیک اقامتگاه "مسلّم البراک" ، نماینده پیشین و یکی از رهبران مخالف دولت این کشور در جنوب غرب شهر کویت، بر آزادی فوری وی تاکید کردند که با دخالت خشونت آمیز نیروهای امنیتی این کشور مواجه شد؛ در اثر اقدام خشونت بار نیروهای امنیتی کویت چندین نفر زخمی و حدود 50 نفر نیز بازداشت شدند.

ایجاد اصلاحات در نحوه اداره کویت و نهادهای دولتی این کشور و همچنین تغییر قوانین کشوری مهمترین مطالبه مردم کویت است؛ مخالفان دولت کویت همچنین دستور لغو تابعیت شهروندان را خطری برای امنیت این کشور عنوان کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها