ائتلاف مخالفان سوری به نشست ریاض دعوت نشد

ائتلاف مخالفان سوری به نشست ریاض دعوت نشد
يکشنبه 2 شهريور 1393 - 14:41

درحالی که گفته می شود اجلاس موسوم به "دوستان سوریه" امروز یکشنبه در ریاض برگزار خواهد شد، دبیرکل "ائتلاف مخالفان سوری" می‌گوید، دعوت‌نامۀّ شرکت در این اجلاس برای اعضای ائتلاف ارسال نشده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این در حالی است که تاکنون هیچ یک از کشورهای مجموعه "دوستان سوریه" خبری از مشارکت در این کنفرانس منتشر نکرده اند، به غیر از مصر که هدف از سفر "سامح شکری" وزیر خارجه آن به ریاض را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرده است.

"نصر الحریری" دبیرکل ائتلاف مخالفان سوری گفت که خبر برگزاری کنفرانس را از رسانه ها شنیده و اطلاعی درباره آن ندارد و دعوت نامه ای برای حضور در آن نیز دریافت نکرده است.

وزارت خارجه مصر دیروز عصر در بیانیه ای اعلام کرد که سامح شکری وزیر خارجه این کشور در کنفرانس دوستان سوریه در عربستان شرکت خواهد کرد و کشورهای اردن، قطر، امارات و عربستان نیز از شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.

سامح شکری نیز دیروز گفت این نشست امروز یکشنبه با هماهنگی هایی که از حدود 10 روز قبل انجام شده است، برگزار می شود و تهدیدهای آمریکا برای حمله نظامی به عراق و سوریه در آن بررسی خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس گزارش روزنامه های چاپ کشورهای حوزه خلیج فارس این نشست ربطی به بحران سوریه ندارد و هدف های متفاوتی از برگزاری آن گمانه زنی شده است.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود نوشت در این نشست اختلاف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر بررسی خواهد شد. اما این روزنامه به حضور مصر در این اجلاس اشاره ای نکرد.

روزنامه الایام چاپ بحرین نیز نوشت این نشست ربطی به اختلاف کشورهای عضو شورای همکاری با قطر ندارد و مصر به عنوان یکی از طرف های گفتگو در این نشست خواهد بود که وزرای خارجه عربستان، امارات و بحرین نیز در آن حضور دارند تا هماهنگی میان این سه کشور با مصر در مورد مسائل منطقه ای صورت بگیرد.

انور ماجد عشقی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در عربستان گفت نشست فردا با حضور عربستان، امارات و بحرین و به منظور بررسی نقش قطر در منطقه و نتایج عملکرد این کشور انجام می شود.

عشقی که از مسئولان نزدیک به مراکز تصمیم گیری در عربستان است، افزود: راههای کمک به قطر برای اجرای توافقنامه هایی که تخلف در اجرای آنها قبلا باعث شد سه کشور سفیران خود را از دوحه فرا بخوانند، بررسی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد در 2 روز آینده نیز یک نشست دیگر برگزار خواهد شد که به جز کشورهای نامبرده، دو کشور عمان و کویت نیز در آن شرکت خواهند داشت ( این دو کشور عضو مجموعه دوستان سوریه نیستند ) تا نقش قطر در منطقه و بخصوص در سوریه بررسی شود.

البته با توجه به نقش مصر در میزبانی سومین نشست وزرای کشورهای همسایه لیبی، که پس فردا برگزار می شود؛ احتمالا سامح شکری نمی تواند در نشست دوم شرکت کند و به مصر باز خواهد گشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها