"سطل شن" نمونه فلسطینی از چالش سطل یخ!

سه شنبه 4 شهريور 1393 - 21:37

العالم - جنگ غزه نمونه های متعدد و متفاوتی از چالش سطل یخ ایجاد کرد؛ فلسطینی ها سطلی از شن به روی خود می ریزند و یک اسراییلی سطل کود بر سر و روی خود ریخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در چالش "سطل آب یخ"، مردم به منظور آگاهی دادن و جمع آوری پول برای تحقیقات درباره بیماری "ALS"، سطلی از آب یخ بر روی خود می ریزند و اینک جنون سطل آب یخ شبکه های ارتباط اجتماعی را فرا گرفته است. بیماری ALS به اندازه ای نادر است که برای شرکت های دارویی، تحقیقات در این زمینه صرفه مالی ندارد و چالش سطل آب یخ تلاش می کند تا برای تحقیقات روی این بیماری سرمایه جمع کند.

در فراخوان سطل یخ، هزاران نفر در سرتاسر جهان از جمله میلیاردرها، ستارگان سینما و هنر و حتی روسای جمهوری سابق مشارکت کردند.

اما درگیری مستمر در غزه میان فلسطینی ها و اسراییل که منجر به کشته شدن 2 هزار و 137 فلسطینی شد، فراخوان مشابهی ایجاد کرد. در غزه بمباران، کمبود آب و قطع برق دستیابی به آب یخ را تقریبا غیرممکن کرد و "ایمن عالول" روزنامه نگار فلسطینی را واداشت تا ایده سطل شن را مطرح کند.

عالول می گوید به دنبال سطل آب رفتیم؛ اما باید آب را برای مسایل مهمتر مصرف کنیم از این رو تصمیم گرفتیم تا از شن استفاده کنیم. این چالش برای تمام انسانهای شریفی است که با ملت فلسطینی اعلام همبستگی می کنند. ما این اقدام را نه برای جمع آوری کمک مالی بلکه برای اعلام همبستگی انجام می دهیم.

دهها هنرمند عرب تاکنون به فراخوان عالول پاسخ گفته و با ریختن سطل شن بر سرخود و انتشار ویدئوی آن در شبکه های اجتماعی دیگران را به این کار برای حمایت از مردم فلسطین فراخوانده اند. پایگاه خبری تی وی احنا نیز گزارش کرد : در آن سوی مرزها در شهرک کیبوتس واقع در مرز با غزه، "سار التمان" یک کشاورز اسراییلی چالش مشابهی را مطرح کرد که البته بوی آن تندتر است. وی سطلی از کود بر سر خود ریخت و از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر و آویگدور لیبرمن وزیر خارجه و ناتالی بنت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی خواست تا به سبب شکست خود در مقابل مقاومت فلسطین دست به همین اقدام بزنند.

التمان در ویدیویی در صفحه خود در فیس بوک که پس از آن در تمام شبکه های ارتباط اجتماعی منتشر شد، گفت: می خواهم با این اقدام، نتانیاهو و لیبرمن و بنت که گمان می کنند از طریق زور و نه با یک راه حل طولانی مدت می توانند تمام مشکلات را حل و فصل کنند، به چالش بکشم.

وی قبل از اینکه سطلی از کود تقریبا مایع بر سر خود بریزد، گفت که به سبب رویکردهای این افراد "ما پس مانده ها را می خوریم."

پیش از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه عملیات نظامی علیه غزه تا بازگرداندن آرامش به جنوب سرزمین های اشغالی تاکید کرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها