اذعان مسؤول انگلیسی به نقش غرب در تقویت داعش

اذعان مسؤول انگلیسی به نقش غرب در تقویت داعش
شنبه 29 شهريور 1393 - 15:03

رئیس سازمان اطلاعات انگلیس، غرب را به دلیل سکوت در مقابل فعالیتهای داعش در رونق یافتن بازار این گروه تروریستی مقصر دانست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی "دیلی تلگراف" از درخواست رئیس سازمان اطلاعات انگلیس (ام-آی-6) از دولت های انگلیس و آمریکا برای همکاری با ایران جهت پایان به جنگ ها در منطقه خاورمیانه خبر داد.

به نوشته این روزنامه "سر جان سیورز" رئیس (ام-آی-6) در یکی از معدود مصاحبه های خود با رسانه ها گفت: هرج و مرج در سوریه و دخالت نکردن ِ غرب برای متوقف کردن جنگ در این کشور، زمینه ظهور گروه تروریستی داعش و قدرت گرفتن آن را فراهم کرد.

این روزنامه می افزاید که سیورز بر ضرورت همکاری با ایران جهت حل و فصل بحران های جاری در عراق و سوریه تاکید کرد.

دیلی تلگراف سپس توضیح داد که داعش، خلأ به وجود آمده به سبب درگیری داخلی میان گروه های مسلح را پر کرد و در این میان موضع غرب در خودداری از دخالت مستقیم برای پایان دادن به درگیری ها، به شک و تردیدها درباره بی فایده بودن این موضع گیری غرب، دامن زد.

سیورز گفت: غرب از دخالت در افغانستان این درس را آموخت که می توان یک دولت مشخص در یک کشور را در مدت چند ماه برانداخت، اما مساله این است که برای بازسازی آن کشور، به چندین سال زمان نیازمند است.

وی افزود: اگر قرار باشد به جای دولتی که بر می اندازیم، دولتی جایگزین ایجاد نکنیم، اوضاع مانند لیبی خواهد شد. ما به سبب مصیبت هایی که در عراق متحمل شدیم، در لیبی پس از براندازی حکومت و نظام، هیچ گونه نظام جایگزینی ایجاد نکردیم. اما اگر اساسا دخالت نکنیم، کار به جایی خواهد رسید که در اکنون در سوریه رسیده است.. آن چه در سوریه می بینیم، بحرانی واقعی است.

"روری استیوارت" رئیس کمیسیون دفاع در مجلس عوام انگلیس، از دولت این کشور خواسته است از شتابزدگی در حمله هوایی به پایگاه های داعش خودداری کند.

وی گفت: این سؤال پیچیده درباره توجیه مشارکت ما در حملات هوایی وجود دارد که آیا این کار را به دلایل دیپلماسی و برای حفظ دوستی با آمریکا انجام می دهیم، یا برای تاثیرگذاری میدانیِ این حملات ؟

26

پربیننده ترین خبرها