تأیید دخالت مصر و امارات در بمباران طرابلس

تأیید دخالت مصر و امارات در بمباران طرابلس
دوشنبه 31 شهريور 1393 - 17:12

گزارش‌های کمیته حقیقت یاب درباره بمباران هوایی طرابلس حاکی از آن است که مصر و امارات در این حملات دست داشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، کنگره ملی عمومی در لیبی اعلام کرد که کمیته حقیقت یاب درباره حادثه بمباران هوایی طرابلس که در ماه اوت گذشته به وقوع پیوست، نتیجه گزارش خود را به این کنگره ارائه داده است و بر اساس این گزارشات، امارات و مصر در بمباران طرابلس دست داشته‌اند.

این در حالی است که قاهره و ابوظبی هرگونه دست داشتن در حمله به طرابلس را تکذیب کرده اند.

«عمر حمیدان» سخنگوی کنگره ملی لیبی -که دوره آن به پایان رسیده است- گفت: کمیته حقیقت یاب در این گزارش خود به شواهدی استناد کرده است. وی افزود که این تجاوز هوایی، نقض حاکمیت لیبی به شمار می‌رود.

کمیته حقیقت یاب در پایان گزارش خود توصیه کرده است که از طریق رئیس‌جمور لیبی یا نماینده این کشور در سازمان ملل متحد از کشورهایی که حریم هوایی لیبی را نقض کرده اند، نزد شورای امنیت شکایت شود.

کنگره ملی لیبی پیش از این ضمن محکوم کردن بمباران هوایی طرابلس در ماه آگوست گذشته که ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت و منجر به تخریب بسیاری از ساختمان‌ها و تجهیزات نظامی شد، اعلام کرده بود که امارات و مصر در این حملات هوایی نقش دارند.

کنگره ملی لیبی همچنین تأکید کرد که واکنش به این اقدام مصر از طریق ابزارهای دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی، و حقوقی صورت خواهد گرفت.

لیبی مستقیما در اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد از مصر و امارات شکایت کرده و وضع تحریم‌های اقتصادی علیه این دو کشور را نیز در دستور کار خود قرار خواهد داد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که مصر و امارات اخیرا برخی از مواضع در طرابلس، پایتخت لیبی را بمباران کرده اند موضوعی که قاهره و ابوظبی آن را تکذیب کردند.

«جین پساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دخالت‌های خارجی در لیبی که منجر به تقسیم بندی و شکست کشاندن روند دموکراتیک در این کشور شده را محکوم کرد.

از سوی دیگر «احمد هدیه» سخنگوی فرماندهی گروه موسوم به عملیات فجر لیبی که  مجلس جدید لیبی این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده، مستقیما مصر و امارات را به دست داشتن در حملات هوایی ضد مواضع انقلابیون در جنوب طرابلس که سی کشته بر جا گذاشته است، متهم کرد.

این در حالی است که خلیفه حفتر فرمانده عملیات الکرامه حمله هوایی به طرابلس را به عهده گرفت، اما کارشناسان مسائل نظامی در توانایی هواپیماهای حفتر در  رسیدن به پایتخت و بمباران دقیق این مواضع، ایجاد شک و تردید کرده اند.

عبد الفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر نیز ماه گذشته ضمن رد اتهام حمله هوایی به طرابس، تاکید کرد که نیروهای مسلح مصر هیچ اقدامی نظامی در لیبی و یا خارج از مرزهای مصر انجام نداده اند.

در همین راستا وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای ضمن بی اساس دانستن اتهام این کشور به دست داشتن در حملات هوایی به طرابلس افزود که قاهره امیدوار است دولتی ملی که بتواند خواسته‌های مردم لیبی را محقق کند، در این کشور تشکیل شود.

از سوی دیگر «انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که تلاش برای وارد کردن اسم امارات در  بحران لیبی، نوعی فرار از پدیرفتن نتایج انتخابات مجلس در این کشور، مشروعیت حاکمیت، و میل و ارده اکثر مردم لیبی ها به ثبات و امنیت است.

این در حالی است که عبد الله الثنی نخست‌وزیر لیبی نیز ضمن محکوم کردن دخالت برخی از کشورها همچون قطر و سودان در امور این کشور گفت: ما به کشورهایی که در لیبی دخالت می‌کنند نیازی نداریم و رابطه خود با این دسته از کشورها را قطع خواهیم کرد.

لیبی از چندماه قبل تاکنون صحنه شدیدترین درگیری‌ها بین گروه‌های مختلف شبه نظامی وابسته به گروه‌های اسلامگرا و انقلابیون سابق و ارتش ملی این کشور است. در این درگیری‌ها ده‌ها تن کشته و یا زخمی شده اند و هزاران خانوار نیز در جستجوی یافتن پناهگاهی ایمن به دور از مناطق درگیری، خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.

نخست‌وزیر لیبی همچنین تأکید کرده که کشورش در حال بررسی چگونگی کمک گرفتن از جامعه بین الملل برای مبارزه با تروریسم است.

وی افزود: هر وقت تشخیص بدهیم که دخالت بین المللی در لیبی ضروری است، برای مبارزه با گروه‌های مسلح در لیبی به جامعه بین الملل می‌پیوندیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها