پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت کنگره عظیم حج

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت کنگره عظیم حج
جمعه 11 مهر 1393 - 10:44

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، توجه به مسایل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهمترین موضوعات مرتبط با امت اسلامی را در صدر وظایف و آداب حج گزاران دانستند و تاکید کردند: اتحاد مسلمین، مساله‌ی فلسطین، و نگاه هوشمندانه به تفاوت میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، سه اولویت اصلی جهان اسلام است که امت اسلامی باید با بصیرت و ژرف اندیشی، به وظیفه و تکلیفِ روزِ خود در قبال این موضوعات عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر معظم انقلاب که صبح امروز در صحرای عرفات از سوی حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی قرائت شد، به این شرح است:

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحيم‏
و الحمدللَّه ربّ العالمين و صلّى اللَّه على محمّد و آله الطّاهرين‏
درود و سلامى از سرِ شوق و تكريم بر شما سعادتمندان كه به دعوت قرآنى لبّيك گفته و به ميهمانىِ خانه‏‌ى خدا شتافته‏‌ايد. نخستين سخن آن است كه اين نعمت بزرگ را قدر بدانيد و با تأمّل در ابعاد فردى و اجتماعى و روحى و بين‏‌المللى اين فريضه‏‌ى بى‏‌همتا، براى نزديك شدن به هدفهاى آن تلاش كنيد و از ميزبان رحيم و قدير، براى آن كمك بخواهيد. اينجانب همدل و همزبان با شما از پروردگار غفور و منّان درخواست ميكنم كه نعمت خود را بر شما تمام كند و چون توفيق سفر حج عطا كرده است، توفيقِ گزاردن حجّ كامل نيز عطا فرمايد و آنگاه با قبول كريمانه‏‌ى خود، شما را با دست پُر و عافيت كامل روانه‏‌ى ديار خود سازد؛ ان‏‌شاءاللَّه.
در فرصت مغتنمِ اين مناسك پُرمغز و بى‏‌نظير، به‏‌جز تطهير و تعمير(1) معنوى و روحى كه برترين و ريشه‏‌اى‏‌ترين دستاورد حج است، توجّه به مسائل جهان اسلام و نگاهى بلند و فراگير به مهم‏‌ترين و اولويّت‏‌دارترين موضوعات مرتبط با امّت اسلامى، در صدر وظايف و آداب حج‏‌گزاران است.
امروز از جمله‏‌ى اين موضوعات مهم و داراى اولويّت، مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌هاى فاصله‏‌افكن ميان بخشهاى امّت اسلامى است. حج، مظهر وحدت و يكپارچگى و كانون برادرى و هميارى است. در حج بايد همگان درس تمركز بر مشتركات و رفع اختلافات را فرا بگيرند. دستهاى پليد سياستهاى استعمارى از ديرباز تفرقه‏‌افكنى را براى تأمين مقاصد شوم خود در دستور كار داشته‏‌اند، ولى امروز كه به بركت بيدارى اسلامى، ملّتهاى مسلمان دشمنىِ جبهه‏‌ى استكبار و صهيونيسم را بدرستى شناخته و در برابر آن موضع گرفته‏‌اند، سياست تفرقه‏‌افكنى ميان مسلمانان شدّت بيشترى يافته است. دشمن مكّار بر آن است كه با افروختن آتش جنگهاى خانگى ميان مسلمانان، انگيزه‏‌هاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، رژيم صهيونيستى و كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقيقى‏‌اند، در حاشيه‏‌ى امن قرار دهد. راه‏‌اندازى گروه‏‌هاى تروريستى تكفيرى و امثال آن در كشورهاى منطقه‏‌ى غربِ آسيا ناشى از اين سياستِ غدّارانه است. اين هشدارى به همه‏‌ى ما است كه مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمين را امروز در صدر وظايف ملّى و بين‏‌المللى خود بشماريم.
موضوع مهمّ ديگر مسئله‏‌ى فلسطين است. با گذشت 65 سال از آغاز تشكيل رژيم غاصب صهيونيست و فرازوفرودهاى گوناگون در اين مسئله‏‌ى مهم و حسّاس و بخصوص با حوادث خونين سالهاى اخير، دو حقيقت براى همه آشكار شده است: اوّل آنكه رژيم صهيونيست و پشتيبانان جنايتكار آن، در قساوت و سبعيّت و پايمال كردن همه‏‌ى موازين انسانى و اخلاقى هيچ حدّ و مرزى نمى‌‏شناسند. جنايت، نسل‌‏كشى، ويران‏گرى، كشتار كودكان و زنان و بى‏‌پناهان، و هر تعدّى و ظلمى را كه از دستشان برآيد براى خود مباح ميشمرند و به آن افتخار هم ميكنند. صحنه‏‌هاى گريه‏‌آور جنگ پنجاه روزه‌‏ى اخير غزّه، آخرين نمونه‏‌ى اين بزهكارى‏‌هاى تاريخى است كه البتّه در نيم قرن اخير بارها تكرار شده است.
دوّمين حقيقت آن است كه اين سفّاكى و فاجعه‌‏آفرينى‏‌ها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتيبانان رژيم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوى احمقانه‏‌ى اقتدار و استحكامى كه سياست‏‌بازان خبيث براى رژيم صهيونيستى در سر ميپروراندند، اين رژيم روزبه‏‌روز به اضمحلال و نابودى نزديك‏‌تر شده است. ايستادگى پنجاه روزه‏‌ى غزّه‏‌ى محصور و بى‏‌پناه در برابر همه‏‌ى توانِ به‏‌صحنه‏‌آورده‏‌ى رژيم صهيونيست، و سرانجام، ناكامى و عقب‏‌نشينى آن رژيم و تسليم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمايشگاه آشكار اين ضعف و ناتوانى و بى‏‌بُنيگى است. اين بدان معنى است كه ملّت فلسطين بايد از هميشه اميدوارتر باشد، مبارزان جهاد و حماس بايد بر تلاش و عزم و همّت خود بيفزايند، كرانه‏‌ى غربى راه پرافتخار هميشگى را با قدرت و استحكام بيشتر پى‏‌گيرد، ملّتهاى مسلمان پشتيبانى واقعى و جدّى از فلسطين را از دولتهاى خود مطالبه كنند، و دولتهاى مسلمان صادقانه در اين راه گام نهند.
سوّمين موضوع مهم و داراى اولويّت، نگاه هوشمندانه‏‌اى است كه فعّالان دلسوز جهان اسلام بايد به تفاوتِ ميان اسلام ناب محمّدى و اسلام آمريكايى داشته باشند و از خلط و اشتباه ميان اين دو، خود و ديگران را برحذر بدارند. نخستين بار امام راحل بزرگ ما به تمايز اين دو مقوله همّت گماشته و آن را وارد قاموس سياسى دنياى اسلام كرد. اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنويّت، اسلامِ پرهيزكارى و مردم‏سالارى، اسلامِ «اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار رُحَماءُ بَينَهُم»(2) است. اسلامِ آمريكايى، پوشاندن لباس اسلام بر نوكرى اجانب و دشمنى با امّت اسلامى است. اسلامى كه آتش تفرقه ميان مسلمين را دامن بزند، به جاى اعتماد به وعده‏‌ى الهى، به دشمنان خدا اعتماد كند، به جاى مبارزه با صهيونيسم و استكبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمريكاى مستكبر عليه ملّت خود يا ملّتهاى ديگر متّحد شود، اسلام نيست؛ نفاق خطرناك و مهلكى است كه هر مسلمان صادقى بايد با آن مبارزه كند.
نگاه همراه با بصيرت و ژرف‏‌انديشى، اين حقايق و مسائل مهم را در واقعيّتِ جهان اسلام براى هر جوينده‏‌ى حقّى روشن ميسازد و وظيفه و تكليفِ روز را بى‏‌هيچ ابهامى معيّن ميكند. حج و مناسك و شعائر آن فرصتِ مغتنمى براى كسب اين بصيرت است، و اميد آنكه شما سعادتمندان حج‏‌گزار از اين موهبت الهى به طور كامل بهره‏‌مند گرديد. همه‏‌ى شما را به خداى بزرگ مى‏‌سپارم و قبولى تلاش شما را از خداوند مسئلت مينمايم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه‏
سيّد على خامنه‏‌اى‏
پنجم ذى‏‌الحجّة 1435 مصادف با هشتم مهرماه 1393

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها