همه پرسی استقلال کردستان عراق، منع قانونی دارد

همه پرسی استقلال کردستان عراق، منع قانونی دارد
يکشنبه 20 مهر 1393 - 12:04

کارشناس مسایل حقوقی درباره سخنان اخیر مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق، مبنی بر برگزاری همه پرسی برای استقلال، گفت: طبق قانون عراق این امر امکان پذیر نیست.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، طارق حرب در گفت وگو با سایت "عراق القانون" با یادآوری این مساله خاطرنشان کرد: قانون عراق نه تنها ماده ای دال بر امکان همه پرسی و استقلال بخشی از آن را ندارد بلکه در ماده یکم تاکید می کند عراق یک کشور یکپارچه و متحد است.
وی افزود: تمام موارد انفصال در کشورهای دنیا نیز یا بر اساس قطعنامه های الزام آور شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته مانند کشورهای اتحادیه یوگسلاوی سابق و یا این استقلال بر اساس توافقنامه بوده است مانند جدایی سودان جنوبی که بر اساس توافقنامه میان دولت خارطوم و دولت سودان جنوبی انجام شد.
طارق حرب خاطرنشان کرد، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت که درباره عراق صادر شده و آخرین آنها چند روز قبل بود، همگی بر وحدت عراق تاکید دارد.
وی افزود: آنچه که درباره تعیین سرنوشت از سوی سازمان ملل متحد صادر شده قطعنامه مجمع عمومی است و نه شورای امنیت که جنبه توصیه ای دارد و شامل ملت های آسیایی و آفریقایی می شود که تحت امر کشورهای استعمارگر مانند انگلیس و فرانسه بوده اند و به هیچ وجه شامل اجزای یک کشور واحد و یکپارچه که مستعمره کشور دیگری نیست، نمی شود.
این کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد: علاوه بر این همه کشورهای دنیا به جز یکی دو کشور، اتحاد عراق را به رسمیت می شناسند به خصوص کشورهای بزرگی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و نیز اکثریت مردم عراق این امر را تایید می کنند.
طارق حرب افزود: احزاب سیاسی عراق، استقلال کردستان را تایید نمی کنند و این منطقه در حال حاضر اختیاراتی دارد که شبیه یک دولت مستقل است و از اختیارات و صلاحیت های جمهوری ها در روسیه و ایالت ها در آلمان و آمریکا بیشتر است.
گفتنی است مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق از سازمان ملل خواسته است که این منطقه را برای اجرای همه پرسی به منظور استقلال از دولت مرکزی عراق یاری کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها