دلارهای عراقی چگونه از مخفیگاه لبنان سر در آورد؟

دلارهای عراقی چگونه از مخفیگاه لبنان سر در آورد؟
يکشنبه 20 مهر 1393 - 21:51

یک روزنامه امریکایی در گزارشی از نخستین ماه‌های پس از سقوط دیکتاتور معدم عراق می‌نویسد: یک میلیارد و ششصد میلیون دلار پول نقد به همراه دویست میلیون دلار طلا از اموال سرقت شده دولت عراق در مخفیگاهی در بیروت نگهداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز یکشنبه خود نوشت: کمی پس از سرنگونی دولت صدام در سال 2003 ، کامیون های ارتش آمریکا یکی پس از دیگری وارد پایگاه هوائی "اندروز" در حومه واشنگتن می شدند تا محموله غیرعادی خود را که اسکناس های صد دلاری بودند، در این پایگاه تخلیه کند.

این پول ها از حساب های دولت عراق در بانک های آمریکا برداشت شده بود و با هواپیماهای باری سی 17 نیروی هوایی آمریکا به عراق منتقل شده بود، زیرا دولت جرج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا امیدوار بود که این پول ها بتواند نقدینگی فوری برای دولت جدید عراق باشد و اقتصاد نابسامان این کشور را سامان دهد.

طی یک سال و نیم، 12 تا 14 میلیارد دلار با هواپیما و 5 میلیارد دلار نیز با حواله اینترنتی به عراق فرستاده شد، اما سرنوشت این پول ها پس از رسیدن به عراق همچنان نامعلوم است، چون این کشور در آن زمان گرفتار فساد اداری بود.

"استوارت باوِن" سال 2004 به سمت بازرس ویژه تحقیق درباره فساد در عراق منصوب شد و پیش از اینکه دفترش در سال 2013 بسته شود، تا حدی توانست معمای سرنوشت اموالی انتقالی به عراق را حل کند.

استوارت می گوید: احتمالاً دولت عراق اکثر اموال را در مواردی هزینه کرده است، اما سرنوشت بقیه اموال تا سال ها برای ما نامعلوم بود تا اینکه تیم تحقیقاتی ما پی برد که از این اموال یک میلیارد و 200 میلیون دلار یا یک میلیارد و 600 میلیون دلار سرقت و به مخفیگاهی در لبنان منتقل شده است.  

استوارت می افزاید:"وائل الزین" عضو لبنانی - آمریکایی تیم تحقیقاتی ما بود، وی در سال 2010 اطلاعاتی مهم به دست آورد و فهمید که در مخفیگاهی در لبنان علاوه بر وجود اموال مسروقه عراق مقداری طلا به ارزش 200 میلیون دلار وجود دارد که همه این اموال و طلاها متعلق به دولت عراق است.

استوارت افزود: ما تلاش کردیم که تحقیقاتی را در لبنان آغاز کنیم اما سفارت آمریکا در بیروت اجازه نداد که از مخفیگاه اموال و طلاهای مذکور دیدن کنیم و "سعید میرزا" دادستان کل لبنان که ابتدا قول همکاری داده بود، بعداً خُلف وعده کرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها