تلاش امیر قطر برای بازگرداندن سفرا به دوحه

تلاش امیر قطر برای بازگرداندن سفرا به دوحه
دوشنبه 21 مهر 1393 - 20:33

امیر قطر برای دلجویی از پادشاه عربستان، برای دومین بار ظرف سه ماه اخیر، راهی جده شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "تمیم بن حمد آل ثانی" به همراه هیاتی رسمی شامل رئیس مجلس و وزیر کشور قطر، برای دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، دوحه را به مقصد جده، ترک کرد.

روابط عربستان، امارات و بحرین با قطر، از ماه مارس گذشته به سبب حمایت دوحه از اخوان المسلمین مصر و دیگر اختلافات منطقه ای، به تیرگی گرایید، تا جایی که این سه کشور، سفرای خود را از دوحه فراخواندند.

در این میان، کویت، در تلاش است تا روابط این دو کشور را به حالت طبیعی برگرداند. در همین راستا، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، چند ساعت پیش، سفری کوتاه به ابوظبی پایتخت امارات داشت که ناظران سیاسی، آن را در ارتباط مستقیم با سفر امیر قطر به جده می دانند.

عربستان، امارات و بحرین، علت فراخوانی سفرای خود از دوحه را خودداری قطر از اجرای بندهای توافق کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می دانند، این در حالی است که قطر، اختلاف با این سه کشور را بر سر مسائلی غیرمنطقه ای اعلام کرد.

کارشناسان سیاسی تاکید می کنند که این اختلاف، ناشی از مواضع متفاوت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در قبال تحولات مصر می دانند. قطر، بر خلاف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که از براندازی دولت محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر حمایت می کردند، از او و اخوان المسلمین، حمایت می کرد.

قطر و عربستان به تازگی برای بهبود بخشیدن به روابط دوجانبه تلاش هایی انجام داده اند که سفر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز وزیر گارد ملی عربستان به کاخ البحر در دوحه، در همین راستا صورت گرفت. امیر قطر در ماه جولای گذشته (تیر ماه) نیز در سفری چند ساعته، به جده رفت و با پادشاه عربستان دیدار کرد.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها