شمارش آرای انتخابات پارلمانی در تونس + فیلم

دوشنبه 5 آبان 1393 - 09:42

انتخابات پارلمانی تونس از اهمیت زیادی برخوردار است و براساس آمار موقت اعلام شده، نسبت مشارکت در آن به حدود 61 درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شمارش آرا از دیشب و بعد از بسته شدن آخرین حوزه های رای گیری در تونس،  ادامه دارد.

این نخستین انتخابات پارلمانی تونس طبق قانون اساسی جدید این کشور است.

براساس آمار موقت اعلام شده، میزان مشارکت در این انتخابات به حدود 61 درصد رسیده است و پیش بینی می شود کمیته عالی مستقل انتخابات امروز دوشنبه نتایج را اعلام کند. در این انتخابات دو حزب اصلی یعنی حزب النهضه و حزب ندای تونس برای دستیابی به بیشترین تعداد کرسی ها بایکدیگر رقابت می کنند.

این انتخابات اهمیت زیادی دارد تا جایی که در نتیجه آن پارلمان و دولت تشکیل خواهد شد. قانون اساسی جدید اختیارات زیادی به پارلمان و دولت داده و در مقابل، اختیارات رئیس جمهور محدود است.

ناظران درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که انتخابات بدون مشکل برگزار شده و تخلفات در آن کم بوده است.

"ریاض الغزوانی" رئیس یکی از  حوزه های رای گیری به شبکه العالم گفت: در هر حوزه ای آرای مردم با حضور ناظران تونسی و خارجی شمارش می شود.

"منیه العابدی" ناظر انتخابات در مصاحبه با العالم اظهار داشت: شاهد تخلف یا اشکالی نبودیم که روند انتخابات را مختل کند یا نتایج را تغییر دهد.
از سوی دیگر دهها نفر از شهروندان به علت  محروم شدن از شرکت در انتخابات به علت ثبت نشدن نام شان اعتراض کردند، اما با این وجود حضور رای دهندگان گسترده بود و به شصت درصد رسید. این میزان مشارکت بیانگر آگاهی و هوشیاری تونسی ها و امید آن ها به آینده است.

"راشد الغنوشی" رئیس جنبش النهضه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این روز تاریخی برای تونسی ها و عرب ها ومسلمانان است و تونسی ها ثابت کردند که رویاهایشان بعد از هفتاد سال قابل تحقق است.

وی افزود تونسی ها به فداکاری به خاطر پارلمان تونس ادامه می دهد و امروز ما پایه های پارلمان تونس را که نماینده اراده ملت است، بنا می کنیم.

"خانم میه الجربی" دبیرکل حزب الجمهوری در مصاحبه با شبکه العالم گفت: تونسی ها به جهانیان می گویند که از انقلاب شان و جنبه مسالمت آمیز انقلاب شان دفاع می کنند و آن ها با انتخاب این شیوه، با تروریسم و شیوه مسلحانه و افراط گرایی مبارزه می کنند و نتایج انتخابات هر چه باشد، بین گروههای سیاسی توافق وجود خواهد داشت.   

tt-26-22:30

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها