دیپلمات‌های سابق اروپا:زمان توافق با ایران هم‌اکنون است

دیپلمات‌های سابق اروپا:زمان توافق با ایران هم‌اکنون است
پنج‌شنبه 15 آبان 1393 - 17:35

هفت ديپلمات ارشد و سابق اروپا در نامه‌ای سرگشاده زمان توافق نهايی هسته ای با ايران را "هم‌اکنون" دانسته اند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این دیپلمات های ارشد و سابق اروپا در این نامه هشدار دادند که "تاخير در اتخاذ تصميم‌های دشوار نهايی، احتمالا شانس بيشتری به کسانی می‌دهد که مخالف روند ديپلماتيک و به شکست کشاندن گفت‌وگوها" هستند.

اين نامه سرگشاده که روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، در روزنامه انگلیسی "گاردين" منتشر شده، به امضای آنا پالاسیو، وزير امور خارجه سابق اسپانيا، کارل بيلدت، وزير امور خارجه سابق سوئد، خاوير سولانا مسوول اسبق سياست خارجی اتحاديه اروپا، نوربرت روتگن، ریيس کميته امور خارجی مجلس آلمان، اما بونينو، وزير امور خارجه سابق ايتاليا، رابرت کوپر، ديپلمات سابق انگلیس، و ژان ماری گئنو، ریيس گروه بين‌المللی بحران، رسيده است.

درنامه سرگشاده این ديپلمات‌ها خاطرنشان شده است، اکنون که "راه‌حل‌های خلاقانه فنی فرموله شده‌اند، توافقی که هم به طور موثر و صلح‌آميز، نگرانی‌های قدرت‌های جهانی درباره برنامه اتمی ايران را مرتفع کند و هم به آرمان‌های مشروع و حق حاکميت ايران احترام بگذارد، در دسترس است".

نويسندگان اين نامه هشدار داده‌اند که "هزينه شکست" در رسيدن به توافق نهايی، برای قدرت‌های جهانی به معنی "تضعيف نظارت" بر برنامه هسته‌ای ایران و برای تهران به معنی "تشديد تحريم‌ها و انزوا" خواهد بود.

پيش از اين نامه، وزير امور خارجه آلمان هم در این باره هشدار داده بود و این در حالی است که ايران به صراحت اعلام کرده که به دنبال رسيدن به توافق نهايی است و تاکید کرده که رسیدن به توافق تا ضرب‌ الاجل سوم آذر میسر است.

حسن روحانی رييس جمهوری کشورمان روز يکشنبه ۱۱ آبان در خصوص مذاکرات هسته ای بین ايران و گروه ۱+۵ گفت که در صورت جدی بودن طرف های حاضر در مذاکرات هسته ای در فرصت باقيمانده می توان به یک توافق کلی در همه زمينه ها دست يافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها