وزیر خارجه عمان از پیشرفت درمذاکرات هسته ای خبر داد

وزیر خارجه عمان از پیشرفت درمذاکرات هسته ای خبر داد
دوشنبه 19 آبان 1393 - 20:26

العالم - وزیر امورخارجه عمان گفت که طرف های شرکت کننده درمذاکرات هسته ای درمسقط به نقطه بسیار پیشرفته دراین مذاکرات رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل از پایگاه " " عمان ديلی" ، " یوسف بن علوی " وزیر امور خارجه عمان روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی درمسقط درباره موفقیت مذاکرات میان ایران و غرب که از دیروز (یکشنبه) آغاز شده است، ابراز خوش بینی کرد و گفت " به نظر من ، بازگشت از توافقهایی که تاکنون حاصل شده، سخت است زیرا طرف های شرکت کننده در این مذاکرات برای رسیدن به توافق جدی هستند و ما این رغبت را در وجود آنان احساس می کنیم".

وی افزود که این دیدار مهم، اولین دیداری نیست که در مسقط برگزار می شود بلکه عمان طی پنج سال گذشته، تلاش های زیادی را دراین زمینه به کار گرفته و دیدارهایی با مشارکت دو طرف را میزبان بوده است که طی آن پیشرفت های زیادی حاصل شده است.

وزیر امورخارجه عمان گفت که طرف های مذاکره کننده هیچ تضمینی ارائه نکرده اند زیرا قضایایی که مطرح می شود، حساس و بسیار مهم است و درمجموع ، بسته ای واحد است که نمی توان یکی از آن ها را به خاطر دیگری نادیده گرفت.

بن علوی از آمادگی کشورش برای میزبانی دورهای دیگر از مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب خبر داد و گفت هدف مطلوب از این پرونده که در سطح بین المللی اهمیت زیادی دارد، هدفی والا است و کشورهای شرکت کننده دراین مذاکرات و حتی کشورهای منطقه می توانند از آن استفاده کنند.

وزیر امور خارجه عمان با اشاره به اینکه مذاکراتی که در مسقط صورت می گیرد، هیچ ارتباطی به هیچیک از حوادث منطقه ندارد، افزود: مذاکرات بسیار مهم  و این  قضیه ای بین المللی است و از این رو، معتقدم که نباید آنرا به تحولات جدید ربط داد ، بلکه در وهله اول باید این موضوع را یکسره کرد.

وی با بیان اینکه بررسی مسائل منطقه ای جدید، با منافع برخی طرف های خاص در منطقه مرتبط است، افزود که از عمان خواسته شده است تا دراین زمینه ایفای نقش کند و این کشور از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی کند، مشروط به اینکه شرایط مهیا باشد.

درزمان حاضر، مذاکرات سه جانبه میان " جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "جان کری" همتای آمریکایی او و " کاترین اشتون" هماهنگ گننده گروه پنج به علاوه یک درخصوص برنامه هسته ای ایران در مسقط پایتخت عمان درحال جریان است.

بعداز ظهر امروز دور سوم از این مذاکرات پایان یافت و دور پایانی مذاکرات ساعاتی پیش آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها