اهداف سفر کری به منطقه چیست؟

اهداف سفر کری به منطقه چیست؟
جمعه 23 آبان 1393 - 10:14

العالم - یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی هدف از سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه را، مهار تنش ها در اراضی فلسطینی و تلاش برای از سرگیری روند سازش و جلوگیری از رجوع تشکیلات خودگردان فلسطین به نهادهای بین المللی برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

"نهاد ابوغوش" روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: اشغالگران صهیونیست به تداوم شکاف و دو دستگی داخلی در بین فلسطینی ها و تشدید آن برای کسب فرصت و تضعیف موضع فلسطینی ها در هرگونه مذاکراتی در آینده دل بسته اند.

وی با اشاره به اوضاع و تحولات  فلسطین بویژه درگیری ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها بویژه در مسجد الاقصی و شهر اشغالی قدس و همچنین مسؤولیتهای سیاسی و حقوقی اردن در این زمینه و خشم مسلمانان در سراسر جهان از اقدامات کنونی صهیونیستها در کرانه باختری اظهار داشت: یکی از اهداف سفر کری به اردن و فلسطین اشغالی مهار این تنش است بویژه آن که دولت آمریکا قادر به اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی در این زمینه است.

ابوغوش افزود: یکی دیگر از جنبه های سفر کری به منطقه، تلاشی شکست خورده و غیرواقعی برای از سرگیری  روند سازش از طریق مذاکرات مستقیم است.

وی تاکید کرد: نه وضعیت داخلی در فلسطین آماده است و نه حتی رژیم صهیونیستی آماده از سرگیری مذاکرات است؛ اوضاع هنوز مناسب نیست و نیاز به یک سری اقدامات وجود دارد.

این کارشناس عرب در تشریح یکی دیگر از اهداف سفر کری به منطقه، گفت: این سفر تلاش آمریکا برای جلوگیری از رجوع فلسطینی ها به نهادهای بین المللی بویژه شورای امنیت و دادگاه کیفری بین المللی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی است.

ابوغوش با اشاره به این که فلسطینی ها معتقد هستند که از سرگیری مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی بدون تعیین سقف زمانی و هدفی مشخص بی فایده است، تاکید کرد: مذاکرات فلسطینی ها با صهیونیست ها در یک چرخه باطل حرکت می کند؛ فلسطینی ها وارد مذاکرات می شوند و بدون هیچ نتیجه ای از آن خارج می شوند و اسرائیل در زمینه زندگی روزمره فلسطینی ها نیز از آنها باج خواهی می کند؛ بدون اینکه راهکاری جدی –حتی در زبان- درباره موضوعات اساسی نظیر قدس، آوارگان، شهرک سازی و مرزهای نهایی ارایه کند.

وی می افزاید: برعکس شاهد هستیم که رژیم اسرائیل به تلاش عملی و میدانی خود برای ویران کردن زیرساخت های برپایی کشور فلسطینی ادامه می دهد و سران رژیم صهیونیستی بدنبال هرگونه امتیازدهی –هرچند ظاهری- نیستند و دل به تحولات کنونی منطقه بسته اند که نقش و جایگاه آنها را تقویت خواهد کرد و فلسطینی ها را در وضعیت ضعیف تری بعد از چندین ماه یا سال خواهد دید، لذا تازمانی که اوضاع منطقه ای به نفع آنها در جریان باشد، چرا باید در هرگونه امتیازدهی شتاب کنند. 

ابوغوش با اشاره به بحران های منطقه ای و تاثیر آن در مساله فلسطین، گفت: جنگ های داخلی در جهان عرب و شکاف و دو دستگی اعراب و جبهه بندیهای آنها، رژیم اسرائیل را تشویق می کند که به سیاست توسعه طلبانه، شهرک سازی و اهمال در زمینه حقوق ملی فلسطینی ها ادامه دهد.

وی تصریح کرد: بی شک رژیم صهیونیستی در تلاش برای دامن زدن به اختلافات بین جنبش های فتح و حماس است اما تلاش های ملی در سطح داخلی بین فلسطینی ها برای مهار این اختلاف و پر کردن شکاف موجود در جریان است و بدیهی است که هرگونه مذاکراه بدون پشتوانه وفاق ملی و وحدت، هیچ گونه دستاوردی نخواهد داشت و نه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و نه هیچ کس دیگری نمی تواند وارد مذاکرات شود؛ درحالی که جبهه داخلی او منسجم نیست و همچنان مشکلات و ویرانی های برجای مانده از حملات رژیم صهیونیستی در غزه و محاصره و نظایر آن ادامه دارد.

ابوغوش گفت: عباس می داند که بدون وحدت ملی در بین فلسطینی ها در مقابله با رژیم اسرائیل ضعیف خواهد بود.

MKH-13-22:38

پربیننده ترین خبرها