پشت پرده اعزام بازجویان آمریکایی به منطقه

پشت پرده اعزام بازجویان آمریکایی به منطقه
شنبه 24 آبان 1393 - 11:12

كارشناس امور راهبردي سوريه، هدف واشنگتن از اعزام مشاوران آمریکایی به 14 کشور جهان را بازجويي از افراد مسلحی دانست که از جنگ سوريه بازگشته‌اند.

" حسن حسن" روز شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم با بیان این که گروه تروريستی داعش ساخته و پرداخته آمریکا است خاطرنشان کرد، هدف واشنگتن از بازجويی از عناصر مسلح، شناسايی محل حضور تروریست ها و سركردگان آنان است، و به هيچ وجه به دنبال جنگ با آنان نيست.
آمریکا اعلام كرده است 70 دادستان فدرال و مشاور به 14 كشور در شبه جزيره بالكان، خاورميانه و شمال آفريقا برای كمك به بازجويی و تحقيق از افراد مسلح خارجی كه از سوريه بازگشته اند، اعزام خواهد كرد.

این کارشناس راهبردی سوری اظهار داشت: این اقدام واشنگتن از يك سو نوعی مداخله در مسایل داخلی كشورهايی است كه افراد مسلح به آنجا بازگشته اند و از سوی ديگر بیانگر نقطه ضعف آمريكا در زمینه نداشتن اطلاعات از نحوه استقرار داعش و امكان افزايش شمار آنان و ديگر سازمان های تروريستی است.
حسن، اظهارات مقامات آمريكا مبنی بر مبارزه با تروريسم را بی اساسی دانست و در این زمینه به سخنان "چاک هگل" وزیر دفاع و "مارتین دمپسی" رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا استناد کرد که به تازگی در جلسه‌ استماع مجلس نمایندگان آمریکا درباره داعش اعلام کردند که بايد از تعهداتی كه باراک اوباما ریيس جمهوری آمريكا داده است شانه خالی كرد.
وی گفت که سخنان دمپسی در خصوص نیاز عراق به 80 هزار سرباز برای آزادی موصل و آموزش دیدن این سربازان توسط نيروهای امريكايی، گامی برای تلاش امريكا جهت بازگشت به عراق از راهی دیگر است.
این کارشناس سوری با اشاره به مواضع اخير امريكا درخصوص اين كه هيچ راهكار سياسی به درد سوريه نمي خورد، اظهار داشت: چيزی كه برای واشنگتن اهميت دارد تضعيف عوامل قدرت سوريه و تلاش براي بحرانی نگاه داشتن وضعيت است.
حسن حسن تاكيد كرد: واشنگتن از طريق ديدار نماينده خود در مرزهای تركيه با گروه های تروريستی سوريه ارتباط دارد.
وی هم چنين با اشاره به تهديد عربستان از سوی سركرده گروه تروريستی داعش گفت: همه اينها در چارچوب استراتِژی امريكا برای مدیریت افكار عمومی در منطقه و محافل بين المللی است، تا بتواند امكان مداخله نظامی يا اقدامات تنش زا را فراهم کند.
وی اظهار داشت: آمریکا از انتخاب راهكارهای سياسی بسيار فاصله گرفته است و اجازه آن را نيز صادر نمي كند.
حسن حسن گفت: مبارزه با تروریسم باید با تکیه بر تلاش مردم منطقه باشد، و دو موضوع یعنی مبارزه با تروریسم و پیگرد و نابودی تروریست ها از یک سو و تشویق آشتی ملی که هم اکنون در بعضی مناطق سوریه در جریان است، باید مورد توجه قرار گیرد.
چاک هگل وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که وظایف ائتلاف آمریکایی در سوریه در کوتاه مدت این است که پایگاه های داعش را از بین ببرد، زیرا این گروه تروریستی هنوز تهدید جدی برای آمریکا و کشورهای هم پیمانش و تمام منطقه خاورمیانه به شمار می آید.
وی از تصمیم آمریکا برای گسیل تعداد محدودی سرباز و افسر برای پشتیبانی از نیروهای عراقی در موصل و در طول مرزهای عراق و سوریه سخن گفت.

در همین حال ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک آمریکا، به کنگره این کشور اعلام کرد که اعزام مستشاران نظامی آمریکایی را برای حمایت از نیروهای عراقی در برابر عناصر گروه تروریستی داعش در موصل و مرزهای عراق و سوریه بررسی خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها