در کنفرانس بین المللی قاهره چه گذشت + فیلم

پنج‌شنبه 13 آذر 1393 - 16:17

قاهره - (العالم) - کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و تفکر تکفیری با حضوری شماری از علمای دینی اهل تسنن و تشیع و شخصیت های دینی مسیحی از سراسر جهان در شهر قاهره پایتخت مصر برگزار شد.

خبرنگار شبكه العالم از قاهره گزارش داد: شركت كنندگان در كنفرانس بين المللي مبارزه با تروريسم كه به همت دانشگاه الازهر برگزار شد، جنايت هاي گروه داعش در سوريه و عراق را محكوم كردند.

بر اساس این گزارش، گروهي از علماي ديني اهل سنت و تشيع و مسيحيان و نمايندگان ساير طوايف از سراسر جهان با دعوت دانشگاه الازهر گردهم آمدند تا چگونگي مقابله با تفكر تكفيري و ايجاد راه حل مشتركي را براي حل درگيري هاي ديني و مذهبي در برخي از كشورهاي عربي ايجاد كنند چرا كه معتقد بودند رژيم صهیونیستی از اين تنش و بحران موجود در جامعه اسلامي بهره مي برد.

"احمد الطيب" شيخ الازهر طی سخنانی در این کنفرانس بر ضرورت مقابله با تفكر تكفيري و ايجاد راهكاري مشترك براي مقابله با درگيري هاي ديني و مذهبي در برخي كشورهاي عربي تاكيد كرد.

وی افزود: مشكل ما چيزي جزء توطئه دشمنان عليه مشرق عربي در راستاي خدمت به رژیم صهیونیستی و منافع آن نيست.

به گفته الطیب، "اولين سرنخ توطئه متجاوزان در عراق همان متلاشي كردن ارتش عراق بود كه از قويترين ارتش هاي عرب در آن زمان به شمار مي رفت".

در اين كنفرانس علماي ديني ايرانی نیز حضور بارزي داشتند و بي شك همكاري مشترك بين مراجع ديني مهم يك دژ مستحكم در برابر تلاش ها براي ايجاد اقدامات تحريك آميز طائفه اي كه تفاوتي بين اهل سنت و تشيع قائل نيست، ايجاد خواهد كرد.

"احمد مبلغي" حجت الاسلام احمد مبلغی استاد برجسته حوزه علمیه قم و رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در حاشیه این کنفرانس در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: با توجه به اينكه خطر تکفیری - تروریسم متوجه همگان است، پس همگان بايد آن را برطرف كنند؛ اگر اختلاف و تفرقه اي بين ما باشد، تكفيري ها از آن عليه ما و اهل سنت و اسلام سوء استفاده خواهند كرد.

شيخ "عبداللطيف دريان" مفتي لبنان نيز به شبكه العالم گفت: تقريبا يك توافق درباره جلوگيري از ايراد سخنراني هاي مذهبي تحريك آميز كه ممكن است باعث فتنه انگيزي شود، وجود دارد. ما همواره در لبنان در قبال هر مسئله اي كه ممكن است باعث فتنه انگيزي شود، هوشيار و كاملا آگاه هستيم.

شركت كنندگان در اين كنفرانس همچنين بر اهميت اصلاح گفتمان ديني و توسعه شيوه اي آموزشي و تصحيح برخي مفاهيم اسلامي نظير جهاد و خلافت و دولت اسلامي تاكيد كردند، بويژه كه اين مفاهيم با تلاش گروههاي مسلح در معرض تحريف قرار گرفته است، گروههايي كه به وجهه اسلام و مسلمانان آسيب وارد مي كنند.
MKH-3-22:42

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها