ایران و مغرب ؛ گام های عملی به سوی تحکیم روابط

ایران و مغرب ؛ گام های عملی به سوی تحکیم روابط
دوشنبه 22 دی 1393 - 23:20

العالم - یک کارشناس مغربی با اشاره به اینکه عوامل قطع روابط میان مغرب و ایران برطرف شده است ، تاکید کرد که دو کشور اکنون گام های عملی به سمت تقویت وتحکیم روابط برمی دارند.

به گزارش شبکه خبری العالم ، تاج الدین الحسینی استاد روابط بین الملل دانشگاه ملک محمد پنجم مغرب در گفت و گو با پایگاه خبری " المساء " مغرب گفت : مغرب و ایران چند ماه پیش تصمیم خود را برای عادی سازی روابط اتخاذ کرده بودند ولی برای آغاز این روابط و تعیین زمان مبادله سفراء نیاز به زمان داشتند. همه عوامل مستقیم و غیرمستقیمی که باعث قطع روابط دوجانبه بود ، برطرف شده است.

وی با بیان اینکه ایران هم اکنون درپی برقراری روابط متوازن و متعادل با همه طرف ها در خاورمیانه و شمال آفریقا است، افزود : ایرانی ها خواهان عادی سازی روابط با مغرب هستند و پیشگام شدن ایران برای تعیین سفیر جدید خود در مغرب مؤید این مدعا است.

وی گفت : ایران امروز پایبند مبارزه با داعش و تروریسم جدید است و مغرب و ایران اگر بتوانند ائتلافی لجستیکی برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهند ، دستاورد امنیتی مهمی را کسب خواهند کرد و همین امر باعث پیشرفت در مبارزه با تروریسم خواهد شد خصوصاً اینکه ایران دارای توانمندی های بی نظیری در زمینه اطلاعات و نیروی نظامی است.

الحسینی با اشاره به اینکه بی شک رئیس جمهوری ایران و وزیر امور خارجه این کشور دیدگاههای تازه ای درباره سیاست خارجی دارند ، افزود : دیدگاههای این افراد براساس تعامل بنا شده است که دامنه آن منحصر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه نیست بلکه به شمال آفریقا و آمریکا نیز کشیده شده است.

وی تاکید کرد : سیاست خارجی جدید ایران باعث شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1 + 5 بار دیگر وارد تعامل با ایران بشوند و هم اکنون مذاکرات جدی برای حل مساله هسته ای ایران در جریان است و همین امرباعث خواهد شد که ایران به جامعه جهانی بازگردد و تحریم هایش در آینده نزدیک لغو شود.  

استاد دانشگاه مغرب خاطرنشان کرد : من معتقدم که مذاکرات مغرب و ایران هیچگاه متوقف نشده است و می توانم بگویم که همکاری های تجاری و اقتصادی این دو کشور نیز از سال 2009 تاکنون متوقف نشده است و قطع روابط دیپلماتیک تأثیری در این همکاری ها نداشته است . ایران همچنان نفت را به مغرب صادر می کند.

" جمال باعامر" مدیر شرکت نفتی " سامیر " مغرب نیز به صادرات نفتی ایران به مغرب اذعان کرده و اظهار کرد : مغرب نیز همچنان فسفات به ایران صادر می کند و بهبود روابط دیپلماتیک باعث افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی خواهد شد.

وی گفت : ما نباید فراموش کنیم که ایران بازاری بزرگ در منطقه خاورمیانه در مقایسه با دیگر کشورها به شمار می آید و نزدیک به 100 میلیون مصرف کننده دارد که این فرصت بزرگی برای مغرب است و اگر مغرب و ایران توافقنامه های تجاری امضاء کنند ، روابط اقتصادی خوبی خواهند داشت . 

با عامر بیان کرد : بهبود روابط مغرب و ایران باعث بهبود بیشتر روابط ایران با این کشورهای عربی خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها