انصارالله تجزیه یمن رابرنمی تابد + فیلم

سه شنبه 30 دی 1393 - 15:07

عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله تأکید کرد، این جنبش همه تلاش خود را برای جلوگیری از تجزیه یمن به کار خواهد گرفت.

خبرنگار العالم روز سه شنبه از صنعا گزارش داد: کمیته های مردمی (گروه های انقلابی) و نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن روز گذشته، در اطراف کاخ ریاست جمهوری و چند محله دیگر پایتخت با یکدیگر درگیر شدند.

"حمزه الحوثی" عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله، روز سه شنبه به خبرنگار شبکه العالم گفت: کابینه امنیتی روز گذشته با هدف بحرانی کردن اوضاع تصمیم به استقرار گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در شهرداری پایتخت و استانداری صنعا گرفت.
"اسامه ساری" سردبیر روزنامه "المسار" هم در مصاحبه با العالم العالم تأکید کرد: درگیری های صبح دوشنبه به علت پیروی نکردن از عقل و منطق و بی تفاوتی ریاست جمهوری به امنیت و ثبات کشور رخ داد.
درگیری های پایتخت یمن به حدی بود که خیابان ها آکنده از دود و صدای گلوله و خمپاره شد.

این درگیری ها حتی به مکان های نزدیک منزل عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن رسید.
در این میان برخی از فرماندهان ارتش از دستورات رییس جمهور و ورود به جنگ با کمیته های مردمی سرپیچی کردند. آنگاه تلاش های سیاسی برای مهار بحران آغاز و ریاست جمهوری تشکیل جلسه فوری داد و کمیته ای از دو طرف برای بازگشت امنیت به پایتخت تشکیل شد.

علل درگیری ها در یمن
"محمد البخیتی" عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله، درباره علل بروز این درگیری ها به العالم گفت: علت بحران کنونی سرسختی حکومت در اجرای توافقنامه صلح و مشارکت ملی بویژه در زمینه عملی کردن مساله مشارکت ملی و مبارزه با فساد و مقابله با گروه های تفکیری و تندرو است.
خبرنگار العالم در یمن گزارش داد، حوادث این کشور ناشی از بحران سیاسی جدیدی است که به دنبال جنجال مربوط به پیش نویس قانون اساسی و عدم اجرای بندهای توافقنامه صلح و مشارکت ملی شکل گرفته است.
این دو موضوع باعث تشدید اختلاف ها میان رییس جمهور و جنبش انصار الله شده است. جنبش انصار الله مخالف تصویب پیش نویس قانون تقسیم یمن به 6 منطقه است.
"البخیتی" تأکید کرد: به حکومت کنونی اجازه نخواهیم داد کشور را تجزیه، زیرساخت هایش را ویران و امنیت وثبات اش را تهدید کند.
تحلیلگران معتقدند اگر ریاست جمهوری همچنان برای اجرای ایده تقسیم کشور پا فشاری کند احتمال تشدید اقدامات اعتراض آمیز توسط کمیته های مردمی همچنان وجود خواهد داشت.
وزیر کشور یمن روز گذشته آغاز آتش بس میان کمیته های مردمی و گارد ریاست جمهوری را درپایتخت اعلام و کمیته دوجانبه نظارت بر آتش بس کار خود را آغاز کرد.
پایتخت یمن از صبح روز دوشنبه عرصه درگیری هایی بود که 10 کشته و68 زخمی داشت. درگیری ها به اطراف کاخ ریاست جمهوری هم کشیده شد.
به گزارش خبرنگار العالم، در این درگیری گارد ریاست جمهوری با سلاح های سنگین و متوسط محله های مسکونی را در خیابان رسول اعظم (ص) درپایتخت یمن هدف قرار داد.
MKH-19-22:32

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها