ولید معلم: جبهه جدید مقاومت در جولان اشغالی

ولید معلم: جبهه جدید مقاومت در جولان اشغالی
دوشنبه 20 بهمن 1393 - 22:40

دمشق - العالم - وزير خارجه سوريه و معاون نخست وزير اين كشور از شکل گرفتن جبهه مقاومت مردمی در جولان اشغالی خبر داد.

"وليد معلم" در گفت وگوی اختصاصي و مفصل با شبكه خبری العالم گفت: وقتي رژيم صهيونيستي مي گويد كه داعش خطري براي او به شمار نمي آيد، اين پيامي به آمريكا است، زيرا شكل گيري و توسعه گروهک تروریستی داعش و ورود این گروهک از خاك تركيه به سوريه با اطلاع آمريكا صورت گرفت و سران ایالات متحده گمان مي كردند که اين گروه تروريستي به همراه جبهه النصره كه هر دو برخاسته از القاعده هستند مي توانند دولت دمشق را سرنگون كنند از اين رو به روي آنها چشم خود را بستند و وقتي كه داعش از كنترل خارج شد و با گردنكشي خود را به اربيل رساند و منافع حياتي آمريكا مورد تهديد قرار گرفت به يك باره تبديل به گروه تررويستي شد و آمريكا براي حمله به آن به تكاپو افتاد؛ تجربه ای که عينا در مورد افغانستان هم تكرار شد و آن وقتي بود كه بعد از تشكيل القاعده به سركردگي بن لادن، آمريكا خواست كه از شر آن خلاص شود.

هواپیماهای آمریکایی سلاح و مهمات به داعش می رسانند
معلم با طرح سئوالی گفت: آيا با توجه به تكنولوژي هاي جديد منطقي است كه بپذيريم هواپيماهاي آمريكايي محموله هاي سلاح و مهمات يا مواد غذايي و دارويي را به اشتباه براي تروريست هاي داعش فرو مي ريزند و اين خطا بارها تكرار مي شود.؟

وی با اشاره به تفاوت جنگ عراق و سوریه با داعش گفت: ارتش عراق و سوريه در حال جنگ با داعش هستند اما يك فرق كوچك وجود دارد و آن اين كه ارتش عراق فقط با داعش مي جنگد و ارتش سوريه غير از داعش و جبهه النصره با بيش از 70 گروه تروريستي دیگر در حال مبارزه است.

سوریه نیازی به کمک نیروهای بیگانه برای جنگ با داعش ندارد

وزیر خارجه سوریه ضمن نفي مشاركت نيروهاي بيگانه در جنگ زميني عليه تروريست ها در سوريه، بیان داشت: اين عدم پذيرش به دو دليل است؛ دليل اول آن كه ما خودمان ارتش و نیروهای مردمی داريم كه مي تواند اين وظيفه را انجام دهد، از اين رو به هيچ كسي نياز نداريم و تنها چيزي كه از جامعه بين المللي مي خواهيم اين است كه منابع تغذيه تروريست ها را بخشكاند يعني اردن و تركيه روي مرزهاي خود با سوريه نظارت كافي داشته باشند در آن صورت خواهيد ديد كه ارتش عربي سوريه قادر به شكست داعش و جبهه النصره خواهد بود.

وي افزود: اردن و رژيم صهيونيستي به طور مشترك به حمايت از جبهه النصره و ساير گروههاي تروريستي از طريق اعزام تعداد قابل توجهي از تروريست ها به درون خاك سوريه مي پردازند و بيمارستان هاي اسرائيل نيز به مداواي مجروحان آنها مي پردازند.

معلم دومين دليل عدم پذيرش جنگ زميني توسط نيروهاي بيگانه را حساسيت شديد كشورش به مساله حاكميت ملي عنوان كرد و گفت: ما نمي پذيريم كه كسی حاكميت ملي ما را نقض كند.

وی ادامه داد: یک توطئه بین المللی جهانی به سرکردگی آمریکا از 5 سال قبل در سوریه آغاز شده که اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه مانند ترکیه و کشورهای عربی منطقه مانند شماری از کشورهای عضو شورا همکاری خلیج فارس آن را ادامه می دهند و این توطئه، موضع پایداری سوریه در برابر طرح های تجاوزکارانه صهیونیستی و سلطه آمریکا که اولویت آن در منطقه خدمت به منافع امنیتی صهیونیست ها می باشد، را هدف قرار داده است.  

 رژیم صهیونیستی در ورای تمام رویدادهای منطقه

وزیر خارجه سوریه یا تاکید بر این که رژیم صهیونیستی در ورای تمام رویدادهای منطقه قرار دارد، اظهار داشت: "موشه یعلون" وزیر جنگ صهیونیستی درباره همکاری میان این رژیم و جبهه النصره سخن می گوید و داعش را دشمن تل آویو نمی داند و این رژیم عملا خدمات لجستیکی و نظامی به جبهه النصره ارائه می دهد.    
معلم با بیان این که آنچه رژیم صهیونیستی می کوشد در جولان اشغالی انجام دهد، پیشتر در جنوب لبنان تجربه کرده و به فضل مقاومت اسلامی لبنان در آن شکست خورده است، گفت: این سیاست کوته نگرانه رژیم صهیونیستی است چون تکرار تلاش برای ایجاد کمر بند امنیتی در جنوب لبنان در جبهه جولان با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزود: نوعی مقاومت مردمی از سوی اهالی جولان اشغالی در برابر این طرح ایجاد شده است کما اینکه ارتش سوریه و مقاومت مردمی با جبهه النصره و طرح های صهیونیستی مقابله می کنند.
 

نشست های مختلف برای برقراری صلح    
معلم درباره نشست های مختلف دولت سوریه با معارضان از جمله ژنو 1 و 2 به منظور حل بحران سوریه گفت: در ژنو 1 و 2، گفت وگو میان طرف های سوری نبود بلکه گفت وگو میان هیات دولت سوریه با هیات های 35 کشور پشتیبان به اصطلاح ائتلاف سوری معارض بود، این به آن معناست که مخالفان بدون مشورت با کشورهای مزبور نمی توانست چیزی را بپذیرد یا رد کند.    
وی ادامه داد: آیا عقلانی است باور کنیم که یک سوری وقتی پیش نویس طرحی برای حفظ وحدت، حاکمیت و استقلال سوریه را دریافت کند و آن را نپذیرد، اما هیات ائتلاف مخالفان آن را رد کرد چون دستور آن را داشت؛ آنان گمان کردند که هیات دولت سوریه به ژنو می رود و قدرت را به آنان تحویل می دهد، اما امیدشان ناامید شد؛ در کنفرانس مونترو، پنجاه کشور جمع شدند با این حال نتیجه برعکس شد، هدف از رفتن ما به ژنو، مقابله با کشورهای پشتیبان به اصطلاح ائتلاف بود.  

معلم درباره سند ژنو گفت: این سند در سال 2012 تدوین شد و کسی از سوری ها در آن زمان حضور نداشت، با این حال دارای اصولی خوب می باشد، اصولی نیز هست که باید در آن تجدید نظر شود به ویژه پس از ظهور داعش و جبهه النصره و زوال به اصطلاح ارتش آزاد؛ همچنین تمام بندهای سند ژنو از توافق جهت اجرا سخن می گوید به این معنا که در صورت تصمیم برای اجرای هر بند، باید طرف های ذی ربط با آن موافقت کنند لذا سند ژنو در سایه اولویت های مبارزه با تروریسم نیازمند بازنگری است.    
 

نمایندگان ویژه دبیر کل سازمان ملل نتوانستند توطئه گران را متوقف کنند 

وزیر خارجه سوریه با اشاره به ماموریت "استفان دی میتسورا" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه گفت: هیچ یک از فرستادگان بین المللی نتوانستند کشورهایی که علیه سوریه توطئه می کنند، مانند عربستان، اردن و ترکیه را به توقف اعزام تروریست و توقف روند تامین مالی و آموزش گروه های تروریستی وادار کنند بلکه بر عکس، هر روز تعداد بیشتری تروریست از شمال و جنوب به سوریه می آید.  
وی افزود: قطعنامه 2178 درباره مبارزه با تروریسم که شورای امنیت آن را به تصویب رساند نیز نتوانست کشورها را به اجرای آن و خشکاندن منابع تروریسم ملزم کند بلکه بر عکس، آمریکا این قطعنامه را به بهانه آموزش و مسلح سازی به اصطلاح "معارضین میانه رو" نقض کرد و به همین دلیل تروریست های بیشتری به سوریه خواهند آمد، لذا اگر فرستاده بین المللی از حمایت شورای امنیت و کشورهای عضو دائم شورا برخوردار نباشد، ماموریت وی مثل یک نظریه باقی خواهد ماند. 

توقف درگيري ها در حلب
معلم درباره توقف درگيري ها در حلب گفت: مشكلي كه دي ميستورا در توقف درگيري ها در حلب با آن روبروست مساله گروههاي بسيار متعدد مسلح در اين شهر است كه گرايش هاي مختلفي دارند و ما اميدواريم كه خون ريزي در اين شهر متوقف شود اما براي آن كه دست از دفاع برداريم بايد تروريست ها مخصوصا خارجي ها از اين شهر خارج شوند و سلاح خود را تحويل دهند و نيز بايد با كشورهاي حامي خود مذاكره كنند تا آنها نيز به قطعنامه هاي فصل هفتم شوراي امنيت سازمان ملل پايبند باشند.
وي افزود: اما متاسفانه اين كشورها جديتي در اين امر ندارند و با آن كه در رسانه ها اعلام مي كنند که از طرح دي ميستورا حمايت مي كنند اما در واقع براي شكست آن مي كوشند؛ مثلا در شمال سوریه و از طريق مرزهاي تركيه ماهانه بين 700 تا هزار تروريست وارد خاك سوريه مي شود و در جنوب هم با آن كه اردني ها ادعا مي كنند به تروريست ها اجازه عبور نمي دهند، اما آنها با سلاح و خودروهاي خود وارد سوريه مي شوند و فقط هنگام بازگشت توسط نيروهاي اردني كشته مي شوند از اين رو كشورهاي حامي تروريست ها در مبارزه با تروريسم جدي نيستند و مسووليت همه اين امور به عهده آمريكاست، زيرا اين كشورها در تصميم گيري مستقل نيستند و همسو با آمريكا هستند و جهت گيري هاي آمريكا نيز در نهايت براي خدمت به منافع رژيم صهيونيستي است. 

ترکیه در رویای احیای امپراطوری عثمانی

معلم درباره موضع تركيه درباره سوريه گفت: تركيه در آغاز بهار عربي تصور كرد كه با حمايت از اخوان المسلمين در تونس، ليبي، مصر، سوريه و يمن مي تواند روياي شكل گيري امپراتوري عثماني را محقق كند، مخصوصا كه مقر اخوان المسلمين در استانبول بود.

ترکیه عمق استراتژیک داعش

وزیر خارجه سوریه با بیان این که تركيه امكان ندارد به ائتلاف بين المللي ضد داعش بپيوندد، گفت: ترکیه عمق استراتژيك داعش است و در حال حاضر تبديل به بازار مبادله سرقت هاي داعش از سوريه و عراق شده و تروريست ها نفت و گندم اين دو كشور را در تركيه به فروش مي رسانند.
وی افزود: تركيه همچنين محل پناه گرفتن و معالجه تروريست ها نيز هست و قصه گروگان هاي ترك خيمه شب بازي اين كشور براي عدم حضور در ائتلاف بود؛ پس از آن هم كه اردوغان با قرار دادن سه شرط معروفش (ايجاد مناطق بي طرف، مناطق پرواز ممنوع و سرنگوني دولت سوريه) كه هيچ يك عملي نبود علاوه بر نشان دادن اوج بلندپروازي او، كشورش را از پيوستن به ائتلاف بين المللي معاف كرد.

روابط سوریه با ایران

ولید المعلم درباره روابط تهران و دمشق گفت: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران از زمان برپایی انقلاب اسلامی، روابطی استراتژیک بوده و ما در طول جنگ عراق علیه ایران به اعراب می گفتیم چگونه با کشوری مانند ایران که فلسطین را جایگزین اسراییل کرد، به دشمنی برمی خیزید در حالی که شاه همپیمان رژیم صهیونیستی بود، و چگونه با کشوری که عمق استراتژیک مساله فلسطین به شمار می آید، می جنگید؛ اما متاسفانه بسیاری از اعراب تا این لحظه نیز تصمیم مستقلی از خود درباره ایران ندارند.

وی افزود: ما در سوریه از زمان "حافظ اسد" رییس جمهور فقید تا به امروز عمیق ترین روابط استراتژیک را با جمهوری اسلامی ایران داریم؛ ما در کنار برادران ایرانی خود در جنگ با عراق بودیم؛ آنها نیز این اقدام ما را از یاد نبردند و امروز در جنگ با تروریسم در کنار ما هستند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: هیچ توافق دفاعی میان ایران و سوریه وجود ندارد بلکه نوعی همکاری نظامی است اما هیچ نیروی ایرانی در سوریه حضور ندارد بلکه نوعی روابط اقتصادی عمیق و رایزنی ها و هماهنگی و همکاری سیاسی میان رهبران دو کشور برقرار است.

معلم خاطرنشان کرد: دو کشور عمیقا در حال مشاوره و رایزنی هستند و پس از جلسه مشورتی در مسکو، برای ابلاغ نتایج این جلسه به برادرانمان در تهران، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه را به تهران اعزام کردیم، ما همواره در حال ارتباط مستمر و مداوم با تهران هستیم.

روابط سوریه با کشورهای منطقه

معلم درباره روابط سوریه با اردن گفت: اردن كشور برادر ماست و ما در روابط خود ميان ملت اردن و حاكمانش تفاوت قائليم؛ متاسفانه اردن به دليل وضعيت اقتصادي خود پشت سر طرح خليجي - سعودي كه هدفش ضربه به سوريه بود به راه افتاد و با يك تير دونشان زد، هم حمايت مالي اقتصادي دريافت كرد و هم آمريكا و رژیم صهیونیستی را راضي كرد.
وی ادامه داد: در همه كشورهاي عربي به قدر كافي هسته هاي تروريستي خفته وجود دارد پس به نفع اردن و عربستان و ساير كشورهاي حوزه خليج فارس است كه براي مبارزه با تروريسم همكاري كنند زيرا هيچ كدام از اين خطر بركنار نيستند و بسيار جاي تعجب است كشوري مانند اردن كه در مرزهاي خود با تروريست ها مي جنگد هم زمان هم از تروريسم دفاع مي كند!
وزیرخارجه سوریه درباره حمایت دولت اردن از تروریست ها در حال جنگ در سوریه نیز گفت: من ضمن عرض تسليت به خانواده شهيد الكساسبه و ملت عزير اردن بايد بگويم كه ما از دولت اردن خواستيم تا براي مبارزه با تروريسم با ما همكاري كند اما آنها گفتند که اگر معارضان معتدل به مبارزه ادامه دهند به آنان كمك خواهند كرد.

المعلم درباره روابط دمشق و ریاض گفت: روابط ما با عربستان بنا به خواست این کشور حتی در سطح دیپلماتیک قطع است و حمایت های عربستان از تروریست ها دیگر بر کسی پنهان نیست.

وی افزود: شکل گیری داعش با یک تفکر وهابی آغاز شد و بار دیگر می گویم که به نفع عربستان و ملت این کشور است که برای حفظ امنیت خود در سیاستش بازنگری کند.

معلم خاطرنشان کرد: سوریه با مقاومت و ایستادگی ملت و ارتش خود از سخت ترین شرایط بحران بیرون آمد و اینک با خوش بینی به آینده چشم دوخته است اما به خاطر ملتهای دیگر که تروریسم دامن آنها را فراخواهد گرفت، دولت عربستان باید قبل از آنکه کار از کار بگذرد در سیاستش بازنگری کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که امروز پس از حوادث فرانسه و تهدید پایتخت های کشورهای اروپایی، اروپایی ها احساس خطر می کنند که مبادا تروریسم دامن آنها را بگیرد، افزود : آنها از سخن گفتن در این خصوص هیچ احساس شرمساری نمی کنند بلکه قوانینی برای کنترل مرزها و نیز مسافران خود وضع کرده اند؛ یک تحرکی در جامعه بین الملل برای بازنگری (حمایت از تروریست ها) باید صورت بگیرد؛ عربستان نیز بویژه پس از حوادثی که در مرزهایش روی داد و داعش به مرز آن کشور رسید و برخی نظامیان سعودی را در مرزهای مشترک عربستان و عراق به قتل رساند، باید سیاستش را نسبت به داعش تغییر دهد.

وی توضیح داد: اگر عربستان از حمایت مالی و تسلیحاتی تروریستها دست بکشد و شاهد تمایل سعودی ها باشیم، برپایی روابط با عربستان را بررسی خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوریه درباره روابط کشروش با مصر نیز گفت: مصر در مقابل دو گزینه قرار دارد یا باید در وضعیت فعلی بماند و یا به نقش خود در جهان عرب به عنوان پیشرو بازگردد بویژه که  نیروهای ارتش مصر در سینا کشته می شوند و آنهایی که امنیت مصر را هدف قرار می دهند، همانی هستند که به امنیت و ارتش سوریه ضربه می زنند.

وی درباره روابط سوریه با لبنان بیان کرد: ما روابطی برادرانه و مستحکم با لبنان داریم اما به خوبی می دانیم که در لبنان برخی طرفها در حال توطئه هستند؛ برخی علیه حزب الله که یک جنبش مقاومتی است و جهان عرب و اسلام را سرافراز کرد، توطئه می کنند یا می خواهند تا حزب الله را خلع سلاح کنند یا اینکه بر این باورند که مقابله حزب الله با رژیم صهیونیستی نوعی تغییر در موازنه منطقه است. در لبنان برخی در حال توطئه علیه فرزندان مخلص این کشور هستند تا چه برسد به سوریه! از این رو ما در سوریه تصمیم گرفتیم تا هرکسی که دست خود را به سمت ما دراز کند از آن استقبال کرده و هرکسی که دست کمک به سمت ما دراز نکند به او پشت کنیم.

معلم افزود: به گروه هایی که در لبنان تصمیم گرفتند برای ورود سوری ها به خاک لبنان تدابیری وضع کنند، تدابیری که با تحولات پس از استقلال این کشور تناقض دارد، می گوییم که عمر آنها کوتاه است و پیروزی همواره از آن ملتهای صبور و مبارز است.

وزیرخارجه سوریه خاطرنشان کرد: ما در روابط خود با لبنان عبارت اعمال فشار را حذف کردیم زیرا بر هم پیمانان و دوستان خود فشار وارد نمی کنیم بلکه با آنها رایزنی می کنیم و در نهایت تصمیم گیری به عهده آنهاست. این نحوه تعامل ما با لبنان است و انتخاب رییس جمهور یا عدم انتخاب وی یک مساله داخلی لبنان است.

وی درباره حضور نیروهای حزب الله در سوریه تاکید کرد: تصمیم به مشارکت نیروهای حزب الله برای مقابله با تروریسم در سوریه از حکیمانه ترین تصمیماتی بود که حزب الله در اقدامی پیشدستانه برای مقابله با پس لرزه های تروریسم اتخاذ کرد و اگر دیگر اعراب رویکردهای سید حسن نصرالله را درک و از آن استفاده می کردند، می توانستند خطر را از کشور خود دور کنند.

 

روابط سوریه با روسیه

وزیر خارجه سوریه درباره روابط با روسیه گفت: روابط ما با روسیه نیز روابطی استراتژیک و دارای ریشه های تاریخی از زمان اتحاد جماهیر شوروی است و درعرصه نظامی و اقتصادی و سیاسی همچنان ادامه دارد و ما از این روابط خرسند هستیم.  

پربیننده ترین خبرها