حریری: سلاح گروه‌های مقاومت یکی از دلایل تنشها است

حریری: سلاح گروه‌های مقاومت یکی از دلایل تنشها است
يکشنبه 26 بهمن 1393 - 11:33

رئیس جریان المستقبل لبنان اعلام کرد که این جریان با حزب الله برای حفاظت از لبنان مذاکره را آغاز کرده است، زیرا منافع کشور مهمتر از مسائل حزبی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "المنار"، سعد حریری، گفت: معتقدیم که لبنان با دو خطر بزرگ مواجه است که خطر اول تنش سنی – شیعی است و خطر دوم نبود رئیس جمهوری.

وی افزود: معلوم است که حزب الله درباره مساله ریاست جمهوری عجله نمی کند و دیدگاهش بیانگر تعویق بررسی این مساله است . 

حریری ادعا کرد: ما درباره تنش سنی – شیعی صراحتاً اعلام می کنیم که 4 عامل باعث بروز چنین تنشی شده است، اول مخالفت حزب الله با تحویل دادن افراد متهم به دست داشتن در ترور رفیق حریری، دوم مشارکت حزب الله در جنگ سوریه، سوم توزیع اسلحه بین نیروهای موسوم به گروهان های مقاومت، چهارم مردم لبنان احساس می کنند که هیچ قانون و طرح امنیتی در برخی مناطق اجرا نمی شود هر چند دولت خصوصاً وزیر کشور همه تلاش خود را در این زمینه می کند ولی ما باید این امور را بررسی کنیم و روی میز بگذاریم.
حریری در دهمین سالگرد پدرش رفیق حریری گفت :  ما در مذاکرات چیزی از حزب الله درخواست نکردیم و به هیأت مذاکره کننده این حزب گفتیم که شما می خواهید به تنش ها پایان دهید و ما نیز همین را می خواهیم زیرا افکار ما  و شما با همدیگر مشابه است و هم ما و هم شما با فتنه و تنش و جنگ داخلی مخالفیم ولی به ما بگویید که چه کاری می توانید انجام دهید؛ ما در مذاکرات جدی هستیم و به خواست خدا به نتایجی خواهیم رسید. 
سعد حریری درباره موضوع ریاست جمهوری اظهار داشت: ما از چند ماه پیش تاکنون بر لزوم انتخاب رئیس جمهور جدید تأکید می کنیم و برای انتخاب رئیس جمهور با همه طرف ها در تماس و تعامل بودیم، و بر لزوم مذاکره درباره حل این مسأله تأکید می کردیم .
حریری به فعالیت های تروریستی در لبنان اشاره کرد و افزود : همه می دانند که افزایش فعالیت گروه های تروریستی در منطقه امنیت لبنان را به خطر انداخته است . اگر مسؤولان لبنان تاکنون به توافقی درباره استراتژی دفاع از کشور در برابر خطرات و تهدیدات اسرائیل دست نیافته اند ، نباید درباره استراتژی ملی مبارزه با تروریسم نیز توافق نکنند و به اجماع نرسند.
حریری اظهار داشت: توافق ملی درباره مبارزه با تروریسم و حمایت ملی از ارتش و دیگر نیروهای امنیتی فداکار باید عاملی برای مقدم شمردن منافع ملی بر منافع حزبی و خارجی باشد .
وی تأکید کرد: مبارزه با تروریسم مسؤولیت همه لبنانی ها است در غیر اینصورت آتشی مهیب گریبانگیر لبنان خواهد شد که هر تلاشی برای خاموش کردن آن بی نتیجه خواهد ماند به عنوان مثال تشکیل گروه های شبه نظامی و مسلح کردن عشایر در عراق، قابل اجرا در لبنان نیست و بی فایده خواهد بود. واگذاری مسؤولیتهای نظامی به گروه یا حزبی خاص در لبنان باعث تبدیل شدن کشور به صحنه درگیری های مسلحانه و فرقه ای و مذهبی خواهد شد . 
حریری گفت: درخواست من از همه لبنانی ها خصوصاً حزب الله این است که برای مبارزه ملی و هماهنگ با افراط گری و جلوگیری از گرفتار شدن لبنان به پیامدهای جنگ های همسایگان با یکدیگر همکاری کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها