مصر؛ نخستین مشتری جنگنده فرانسوی پس از 30سال

مصر؛ نخستین مشتری جنگنده فرانسوی پس از 30سال
يکشنبه 26 بهمن 1393 - 22:51

به دنبال اعلام توافق فرانسه با مصر در زمینه فروش 24 فروند هواپیمای رافائل و یک شناور دریایی، مردم مصر درباره این قرارداد واکنش های مختلفی نشان داده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، با امضای این قرارداد، مصر اولین کشوری خواهد بود که یک قرارداد موفق برای خرید هواپیمای جنگنده رافائل با فرانسه امضا می نماید. زیرا این کشور از زمان اولین پرواز این هواپیما در سال 1986 تاکنون عملا موفق به فروش آن به سایر کشورها نشده است.
جنگنده های رافائل دارای دو موتور هستند و طراحی آنها به شکل مثلث است. این جنگنده قابلیت نصب و حمل انواع فراوان سلاح و انجام مأموریت های مختلفی از جمله رهگیری و شناسایی در کنار کاربردهای اصلی آن در جنگ را دارد. از جمله ویژگی های منحصر به فرد این جنگنده در مقایسه با سایر انواع جنگنده های اروپایی، آن است که طراحی و تولید این هواپیما در یک کشور انجام گرفته است.
آغاز پروژه تولید این هواپیما به اوایل دهه هشتاد قرن گذشته باز می گردد که نمونه های آزمایشی آن، برای اولین بار در سال 1986 م. به پرواز درآمدند. این هواپیما دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله طراحی کاملا فرانسوی، سیستم فرمان صوتی، سیستم های شناسایی و رصد اهداف از دور وسیستم های رادار می باشد که به طور عملی از سال 2001 م. در نیروی هوایی فرانسه عملیاتی شده است.
این هواپیما قادر به حمل موشک های ضد هواپیما و همچنین موشک های هوا به زمین می باشد. علاوه بر این قابلیت حمل بمب هسته ای را دارد. علاوه بر این، موشک های این هواپیما از "Mica IR"  ، "EM" ، "اسكالپ" هدایت شونده وAASM هامر" تا موشک ضد کشتی "ايكوست" متغیر است.
فرانسه به صدور این هواپیما، امید فراوانی بسته بود. اما طی سالیان گذشته همواره در این زمینه ناکام مانده و نتوانسته است هیچ کدام از قراردادهای امضا شده را به نتیجه نهایی برساند. به طوری که قرارداد فروش این هواپیما به ارتش هند به علت اختلافات بر سر تولید آن با شکست مواجه شد. همچنین فرانسه از مدت ها پیش تاکنون درباره فروش این هواپیما با کانادا، قطر، امارات و کویت مذاکره می نماید، اما به نتیجه نهایی در این باره دست نیافته است.
فرانسه همچنین در فروش جنگنده رافائل به برزیل، سنگاپور، سویس و لیبی ناکام ماند است. از جمله دلایل ناکامی فرانسه در این زمینه هزینه بالای عملیاتی کردن این جنگنده و قیمت بالای آن در مقایسه با سایر جنگنده های موجود در بازارهای جهانی اشاره کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها